15. Ulusal Psikoloji Kongresi, İstanbul, Türkiye, 2 - 06 Eylül 2008, ss.138-139
Demokratik ve Otoriter Evlerde Ebeveynin Uyguladığı Ergen-Akran İlişkisi Yönetim Davranışlarının Ergenin Kendini Açma Davranışı Üzerindeki Etkileri
Ahu Öztürk & Melike Sayıl
Ebeveynin kullandığı stil, ebeveyn-ergen ilişki niteliğinin önemli belirleyicilerinden ve ebeveynlik uygulamaları ve ergendeki sonuç davranışlar arasındaki ilişkinin düzenleyicilerinden biri olarak ele alınmaktadır (Darling ve Steinberg, 1993). Ergende davranış düzenlemeye yönelik kontrol uygulamalarının kullanıldığı demokratik ve otoriter ebeveynlik stilleri arasındaki en temel fark, demokratik stilde, otoriter stilin aksine ergenden beklentilerin ebeveyn tarafından açıklanması ve ergen tarafından kabul görmesidir (Baumrind, 1991). Ergenlik döneminde, ergen arkadaşlarıyla pek çok zaman ve etkinlik paylaşmakta , ebeveynler farklı izleme yöntemleri kullanarak ergenin arkadaşlıklarını takip etmektedir (Mounts, 2002; Savin-Williams ve Berndt, 1990). Ergenin kendi yaşamı hakkında bilgi paylaşmaya istekli oluşu ise, ebeveynin ergenlik döneminde çocuğunun yaşamıyla ilgili bilgi edinmesinin en temel yolu olarak kabul görmektedir (Kerr, Stattin ve Trost, 1999). Ergenlik döneminde ebeveynlerini demokratik olarak tanımlayan ergenlerin daha çok kendilerini açtıkları bildirilmektedir (Darling, Cumsille, Caldwell ve Dowdy, 2006).
Bu çalışmanın amacı, demokratik ve otoriter ebeveynlik stili benimseyen
ailelerde, ebeveynin ergenin arkadaşlarıyla ilgili farklı yönetim
uygulamalarının, ergenin arkadaşlarıyla ilgili kendini açma davranışı
üzerindeki etkilerinin incelenmesidir. Araştırmaya 7-10. sınıfa devam eden 540
ergen (322 kız ve 228 erkek) ve anneleri katılmıştır. Katılımcılardan
ergenlerin yaş ortalaması 14.75 (Ss= 1,44) , annelerin yaş ortalaması ise 40.62
(Ss= 5.31)’ dir. Annelerin genel olarak ortaokul mezunu olduğu (8li likert
üzerinden = 3.48, S= 1.44) ve evli ve babayla birlikte yaşadığı (%95,6)
bildirilmiştir. Ergenin yaşı, cinsiyeti, annenin eğitimi gibi değişkenler
kontrol edilerek, tüm grup için düzenlenen hiyerarşik regresyon analizleri
sonucunda; ergenin kendini açma davranışı üzerinde annenin rehberlik ve
izlemesinin olumlu ve yasaklamanın olumsuz yönde etkisi olduğu ortaya
konmuştur. Bir sonraki aşamada, annelerin bildirimleri doğrultusunda
demokrasini yüksek-otoritenin düşük (N=175) ve otoritenin yüksek -demokrasinin düşük
olduğu (N=139) iki grup oluşturulmuş ve genel hipotez bu alt gruplar
doğrultusunda sınanmıştır. Demokrasini yüksek-otoritenin düşük olarak
bildirildiği ortamda; ergenin kendini açma davranışını algıladığı rehberlik
olumlu ve yasaklama olumsuz yönde etkilerken, izlemenin etkisi anlamsız
bulunmuştur (β= .04, p=.64). Otoritenin yüksek-demokrasinin düşük olduğu
ortamda ise; ergenin kendini açmasını
Demokratik ve Otoriter Evlerde Ebeveynin Uyguladığı Ergen-Akran İlişkisi Yönetim Davranışlarının Ergenin Kendini Açma Davranışı Üzerindeki Etkileri
Ahu Öztürk & Melike Sayıl
Ebeveynin kullandığı stil, ebeveyn-ergen ilişki niteliğinin önemli belirleyicilerinden ve ebeveynlik uygulamaları ve ergendeki sonuç davranışlar arasındaki ilişkinin düzenleyicilerinden biri olarak ele alınmaktadır (Darling ve Steinberg, 1993). Ergende davranış düzenlemeye yönelik kontrol uygulamalarının kullanıldığı demokratik ve otoriter ebeveynlik stilleri arasındaki en temel fark, demokratik stilde, otoriter stilin aksine ergenden beklentilerin ebeveyn tarafından açıklanması ve ergen tarafından kabul görmesidir (Baumrind, 1991). Ergenlik döneminde, ergen arkadaşlarıyla pek çok zaman ve etkinlik paylaşmakta , ebeveynler farklı izleme yöntemleri kullanarak ergenin arkadaşlıklarını takip etmektedir (Mounts, 2002; Savin-Williams ve Berndt, 1990). Ergenin kendi yaşamı hakkında bilgi paylaşmaya istekli oluşu ise, ebeveynin ergenlik döneminde çocuğunun yaşamıyla ilgili bilgi edinmesinin en temel yolu olarak kabul görmektedir (Kerr, Stattin ve Trost, 1999). Ergenlik döneminde ebeveynlerini demokratik olarak tanımlayan ergenlerin daha çok kendilerini açtıkları bildirilmektedir (Darling, Cumsille, Caldwell ve Dowdy, 2006).
Bu çalışmanın amacı, demokratik ve otoriter ebeveynlik stili benimseyen
ailelerde, ebeveynin ergenin arkadaşlarıyla ilgili farklı yönetim
uygulamalarının, ergenin arkadaşlarıyla ilgili kendini açma davranışı
üzerindeki etkilerinin incelenmesidir. Araştırmaya 7-10. sınıfa devam eden 540
ergen (322 kız ve 228 erkek) ve anneleri katılmıştır. Katılımcılardan
ergenlerin yaş ortalaması 14.75 (Ss= 1,44) , annelerin yaş ortalaması ise 40.62
(Ss= 5.31)’ dir. Annelerin genel olarak ortaokul mezunu olduğu (8li likert
üzerinden = 3.48, S= 1.44) ve evli ve babayla birlikte yaşadığı (%95,6)
bildirilmiştir. Ergenin yaşı, cinsiyeti, annenin eğitimi gibi değişkenler
kontrol edilerek, tüm grup için düzenlenen hiyerarşik regresyon analizleri
sonucunda; ergenin kendini açma davranışı üzerinde annenin rehberlik ve
izlemesinin olumlu ve yasaklamanın olumsuz yönde etkisi olduğu ortaya
konmuştur. Bir sonraki aşamada, annelerin bildirimleri doğrultusunda
demokrasini yüksek-otoritenin düşük (N=175) ve otoritenin yüksek -demokrasinin düşük
olduğu (N=139) iki grup oluşturulmuş ve genel hipotez bu alt gruplar
doğrultusunda sınanmıştır. Demokrasini yüksek-otoritenin düşük olarak
bildirildiği ortamda; ergenin kendini açma davranışını algıladığı rehberlik
olumlu ve yasaklama olumsuz yönde etkilerken, izlemenin etkisi anlamsız
bulunmuştur (β= .04, p=.64). Otoritenin yüksek-demokrasinin düşük olduğu
ortamda ise; ergenin kendini açmasını