Okul Öncesi Dönemi Çocuklarına Uygulanan Çoklu Etkinlikli El Yıkama Eğitiminin Çocukların El Yıkama Davranışına Etkisi


YILMAZ D., KAHRAMAN P. B., ÇİNAR H. G., KAÇAN C. Y., KIZIK H., ÖZTÜRK Ü., ...Daha Fazla

Sağlık ve Toplum, cilt.34, sa.2, ss.162-171, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 34 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: Sağlık ve Toplum
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.162-171
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemi çocuklarına uygulanan çoklu etkinlikli el yıkama eğitiminin (düz anlatım, demonstrasyon, video izletme, fen etkinlikleri ve rol-play) çocukların el yıkama davranışlarına etkisini incelemektir. Yöntem: Araştırma, tek grup ön test ve son test araştırma tasarımına sahip bir araştırmadır. Araştırma, Nisan-Haziran 2023 tarihleri arasında Bursa ilinde bulunan bir devlet anaokulundaki bir sınıfta yer alan 5-6 yaş grubu 21 çocuk ile yürütüldü. Ön test uygulamasından sonra, çocuklara el yıkama davranışının geliştirilmesine yönelik düz anlatım, demonstrasyon, video izletme, fen etkinlikleri ve rol-play yöntemleri kullanıldı. Eğitim bitiminin ardından 4 hafta sonra aynı ölçüm aracı ile son test uygulaması yapıldı. Bulgular: Çocukların eğitim öncesi ve sonrası el yıkama davranışları karşılaştırıldığında; çoklu etkinlikli el yıkama eğitimi sonrası çocukların doğru el yıkamaya ilişkin davranışlarında eğitim öncesine göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptandı (p <0.05). Sonuç: Araştırma sonucunda; çoklu etkinlikli el yıkama eğitimi sonrasında çocukların doğru el yıkama davranışlarında pozitif yönde ilerleme görüldü.
Aim: The aim of this study was to examine the effect on pre-school children in the 5-6-year age group of multiple activity hand-washing education (with direct explanation, demonstration, watching videos, scientific activities and role-play). Methods: The research was a single group pre-test post-test rese- arch design. The research sample consisted of 21 children in the 5-6-year age group in a class at a nursery school in the city of Bursa. After the pre-test, various activities were conducted for four weeks, on one day a week each week, with the children included in the research to develop correct hand-washing behavior. In these activities, the methods of direct explanation, description, watching videos, scientific activities, role-play and demonstration were used. One month after the education finished, a post-test was conducted using the same measurement instrument. Results: Comparing the children’s hand-washing skills before and after the education, a statistically significant difference was found in the skills relating to correct hand-washing of the children after the multiple activity hand-washing education compared with before the education (p <0.05). Conclusion: As a result of this research; After the multi-activity hand washing training, there was a positive progress in the child- ren’s correct hand washing behaviors.