Amaç: Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemi çocuklarına uygulanan çoklu etkinlikli el yıkama eğitiminin (düz anlatım, demonstrasyon, video izletme, fen etkinlikleri ve rol-play) çocukların el yıkama davranışlarına etkisini incelemektir. Yöntem: Araştırma, tek grup ön test ve son test araştırma tasarımına sahip bir araştırmadır. Araştırma, Nisan-Haziran 2023 tarihleri arasında Bursa ilinde bulunan bir devlet anaokulundaki bir sınıfta yer alan 5-6 yaş grubu 21 çocuk ile yürütüldü. Ön test uygulamasından sonra, çocuklara el yıkama davranışının geliştirilmesine yönelik düz anlatım, demonstrasyon, video izletme, fen etkinlikleri ve rol-play yöntemleri kullanıldı. Eğitim bitiminin ardından 4 hafta sonra aynı ölçüm aracı ile son test uygulaması yapıldı. Bulgular: Çocukların eğitim öncesi ve sonrası el yıkama davranışları karşılaştırıldığında; çoklu etkinlikli el yıkama eğitimi sonrası çocukların doğru el yıkamaya ilişkin davranışlarında eğitim öncesine göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptandı (p <0.05). Sonuç: Araştırma sonucunda; çoklu etkinlikli el yıkama eğitimi sonrasında çocukların doğru el yıkama davranışlarında pozitif yönde ilerleme görüldü.
Aim: The aim of this study was to examine the effect on pre-school children in the 5-6-year age group of multiple activity hand-washing education (with direct explanation, demonstration, watching videos, scientific activities and role-play). Methods: The research was a single group pre-test post-test rese- arch design. The research sample consisted of 21 children in the 5-6-year age group in a class at a nursery school in the city of Bursa. After the pre-test, various activities were conducted for four weeks, on one day a week each week, with the children included in the research to develop correct hand-washing behavior. In these activities, the methods of direct explanation, description, watching videos, scientific activities, role-play and demonstration were used. One month after the education finished, a post-test was conducted using the same measurement instrument. Results: Comparing the children’s hand-washing skills before and after the education, a statistically significant difference was found in the skills relating to correct hand-washing of the children after the multiple activity hand-washing education compared with before the education (p <0.05). Conclusion: As a result of this research; After the multi-activity hand washing training, there was a positive progress in the child- ren’s correct hand washing behaviors.