Kocaeli Üniversitesi, Mimarlık ve Yaşam, cilt.6, sa.2, ss.319-336, 2021 (Hakemli Dergi)
Yarattığı dijital ortamlar sayesinde insanların ve teknolojik sistemlerin birbiri ile sürekli
etkileşim halinde olmasını sağlayan akıllı bir kampüsün tam olarak nasıl şekil alması
gerektiğine ve akıllı kampüsü oluşturan ana bileşenlerin neler olduğuna dair net bir
algının henüz oluşmamış olduğu ve konu ile ilgili literatürde yetersizlikler bulunduğu
dikkat çekmektedir. Bu nedenle, bu araştırmanın amacı, akıllı kampüs algısına bir netlik
kazandırmak, Türkiye’deki ve Dünya’daki örnek uygulamaları inceleyerek akıllı kampüs
kriterlerini ortaya koymak, akıllı bir kampüse ait karar türlerine ilişkin kapsamlı bir
kaynak oluşturarak kavramsal belirsizliği ortadan kaldırmak, üniversite kampüslerinin
nasıl değişmekte olduğunu ve nasıl değişmesi gerektiğini yorumlamak ve paydaşların
çalışmalarına fayda sağlamaktır. Bu çalışma konu ile ilgili detaylı bir literatür
taramasına dayalı olup öncelikle “akıllı (smart)” kavramı, akıllı kentin kavramsal
çerçevesi; ardından akıllı kentlerin bileşenleri ele alınmıştır. Daha sonra ise akıllı
kentlerin küçük ölçekte iyi bir yansıması olan akıllı kampüslerin özellikleri, bileşenleri,
teknolojileri ve bazı akıllı kampüs örnekleri incelenmiştir. İncelemeler göstermiştir ki;
kampüsün var olan potansiyelini teknoloji, inovasyon ve yaratıcılık dâhilinde geliştiren,
bu sayede kampüsün aksayan yönlerine hızlı ve etkin çözümler sunabilen;
sürdürülebilir, bütüncül ve çok yönlü akıllı kampüs uygulamalarının ülkemizde
yaygınlaştırılması gerekmektedir.