Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.21, sa.39, ss.1232-1267, 2020 (Hakemli Dergi)
Avusturyalı klasik dönem bestecisi Wolfgang Amadeus Mozart hakkında yapılan
araştırmalar piyanist ve müzikolog Robert Levin’in öncülüğünde hızlanarak gelişme
kaydetmiş, bulgular müzisyenler ve müzikologlar arasında yayılmaya başlamıştır.
Mozart’ın beste yapma ve eser yorumlama davranışlarını detaylarıyla inceleyen
Levin, sadece Mozart değil, klasik dönem hatta genel olarak yorumculuk anlayışını
değiştirebilecek güçte bulgular elde etmiştir. Bu bulgular ışığında Levin, bir bütün
olarak yorumculuk disiplinine, sanatına ve bilimine büyük katkılar sağlamıştır. Ancak
yapılan kayıtlar, gerçekleşen konserler ve yarışmalardan anlaşılmaktadır ki,
geçtiğimiz yüzyılın yorumculuk alışkanlıkları bugün bu bulgulara hala direnmektedir.
İşte bu çalışmanın amacı, bilgilerin uygulanabilmesine katkıda bulunarak bu direnci
ortadan kaldırmak, Mozart yorumu konusundaki temel sorun ve yeni bulguların en
zorlayıcı taraflarından biri olan doğaçlama konusunu inceleyip yöntemler geliştirerek
hem yorumcuya hem de yorumcu adayı öğrencilere yol göstermektir.
Anahtar Kelimeler: Mozart, Robert Levin, yorumculuk bilimi, piyano, doğaçlama
Researches about the Austrian composer Wolfgang Amadeus Mozart has rapidly
progressed, which were pioneered by pianist and musicologist Robert Levin. His
findings have begun to spread out among musicians and musicologists. Levin
investigates Mozart's composing and improvising behaviors in detail, which enables
interpreters to change the understanding of the interpretation of not only Mozart but
also the classical period or even, the understating of the issues of interpretation as a
whole. In that respect, Levin's researches are regarded as exceptional contributions to
the discipline, art and, science of interpretation. However, the recordings, concerts
and competitions still contain interpretation habits of the past century which are
resisting to these findings. That's why this article aims to contribute to the execution of
these findings, developing methods for the improvisation - which stands as one of the
most compelling challenges of the main problems and discoveries about Mozart
interpretation – thus, eliminate this resistance dedicated to interpreters and
candidates.
Key words: Mozart, Robert Levin, performance practice, piano, improvisation