SANATI METALAŞTIRMAK: SANAT PAZARI VE SANAT PAZARLAMASI


DOGAN C.

The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, cilt.13, sa.3, ss.590-603, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Duyguların bir tür dışavurumu ve düşüncelerin ifade edilme biçimi olarak kabul edilen sanat, küreselleşme ve kapitalizmin etkisiyle farklı bir boyutta ele alınmaktadır. Küreselleşme, sanat eserlerinin kitlelere ulaşarak beğeni kazanmasını ve popüler kültürün ilgi alanına girmesini sağlamıştır. Kapitalizm ise, öznellik ve benlik duygusuyla hareket eden sanatı bir sektör olarak konumlandırmaya başlamış ve sanatın taraflarını ticari role büründürerek; sanatçıyı üreticiye, sanatseveri tüketiciye ve sanat ortamını sanat pazarına dönüştürmüştür. Kar merkezli bir yaklaşımın odağında yer alan sanat ve sanat eseri bir tüketim ürünü haline gelerek metalaşmıştır. Sanatın üretim ve tüketime ilişkin paradigma ve süreçlere dahil olması, taraflara katma değer sunan ekonomik bir değer olarak kabul edilmesi sanat pazarının oluşmasına neden olmuştur. Üretilen sanat eserlerinin hedef kitleye (sanatseverlere) sunulması, fiyatlandırma politikalarının uygulanması, sanat eseri ve sanatçının reklam ve markalaşma girişimleri ile sanatta pazarlama unsurları görülmeye başlanmıştır. Bu çalışma duygu yönlü bir hareket olan sanatın; sahip olduğu değerin edere dönüşmesi ile oluşan sanat pazarı ve sanat pazarlaması kavramlarını ve çeşitli sanat türlerindeki yansımalarını incelemektedir.
Art, which is accepted as a kind of expression of emotions and a way of expressing thoughts, is handled in a different dimension with the effect of globalization and capitalism. Globalization has enabled works of art to reach the masses, gain admiration and enter the field of interest of popular culture. Capitalism, on the other hand, has begun to position art as a sector, acting with a sense of subjectivity and self, and by putting the parties of art into a commercial role; it has transformed the artist into a producer, an art- lover into a consumer, and the art environment into an art market. Art and work of art, which are at the center of a profit-centered approach, have become commodities by becoming a consumer product. The inclusion of art in paradigms and processes related to production and consumption, and its acceptance as an economic value that offers added value to the parties, has led to the formation of the art market. Marketing elements have started to be seen in art, with the presentation of the produced artworks to the target audience (art lovers), the implementation of pricing policies, the advertising and branding initiatives of the artwork and the artist. This study; art, which is an emotional movement; examines the concepts of art market and art marketing, which are formed by the transformation of its value into value, and its reflections in various art types.