Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, cilt.26, sa.3, ss.613-680, 2020 (Scopus)
Bu çalışmanın
amacı, okul yöneticilerinin çoğulcu liderlik davranışlarını farklı değişkenler
açısından analiz etmektir. Bu araştırmada önce nitel daha sonra nicel veri
toplama yönteminin kullanıldığı keşfedici desen tercih edilmiştir. Araştırma
örneklemini maksimum çeşitlilik örnekleme tekniği ile belirlenmiş 24 okul yöneticisi
ve 327 öğretmen oluşturmuştur. Veriler yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği ve araştırmacılar
tarafından geliştirilen ‘Çoğulcu Liderlik
Ölçeği’ ile toplanmıştır. Çalışmanın bulguları, (i) yöneticilerin öğretmenlerin yönetim süreçlerine katılımını
arzuladığı, (ii) liderlik
özellikleri, yöneticilik ideali olan öğretmenlerin yönetime katılma konusunda
istekli olduğunu, (iii) okul
yöneticilerinin okuldaki problemlerin kaynağını araştırıp çözmeye çalıştığını,
(iv) okul yöneticilerinin en çok öğretmenler
arası etkileşimle ilgili çoğulcu liderlik özelliklerini sergilediği, (v) yöneticilerin göstermiş olduğu
çoğulcu liderlik özelliklerinden farklılıkları kabul etme, tartışma ve yönetim
süreçlerine katılım boyutlarında öğretmenlerin cinsiyetine göre anlamlı bir
farklılık gösterdiği, (vi)
öğretmenlerarası etkileşim, yönetim-öğretmenlerarası etkileşim, gücü kullanma
boyutlarında köyde çalışan öğretmenlerin lehine anlamlı bir farklılık olduğu ve
(vii) yönetim ve öğretmenler arası
etkileşim boyutunda öğretmenlerin yaşına ve kıdemine göre anlamlı bir farklılık
saptanmıştır. Son olarak, çoğulcu liderlik özelliklerinin bütün boyutlarında
okuldaki öğretmen sayısı değişkenine göre anlamlı bir farklılık bulunmuştur.