International Congress of Multidisciplinary Medical and Health Sciences Studies, Ankara, Türkiye, 27 - 28 Mayıs 2023, ss.12-25
Öz
Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim deneyimlerini ve tutumlarını değerlendirmek amacıyla nicel ve nitel desende karma yöntem kullanılarak yapılmıştır. Çalışma Ocak-Şubat 2022 tarihleri arasında online gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini bir üniversitenin 1,2,3,4. sınıflarında eğitim gören ve çalışmayı kabul eden 197 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanın yapılabilmesi için etik kurul onayı alınmıştır. Veriler sosyodemografik veri toplama formu, çevrimiçi öğrenme tutum ölçeği, nitel anket formuyla toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde Mann-Whitney-U, Kruskal-Wallis ve spearman korelasyon testleri, nitel verilerin analizinde tematik analiz kullanılmıştır. Öğrencilerin yaşları ile çevrimiçi öğrenme tutum ölçeği toplam puanı ve genel kabul, bireysel farkındalık, uygulama etkililiği alt boyut puanları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır (p<0,05). Cinsiyet ile kullanışlılık alt boyutu, çalışma durumu ile bireysel farkındalık alt boyutu arasında anlamlı bir fark saptanmıştır (p<0,05). 3 Sınıfta olma ile uygulama etkililiği, kimlerle yaşadığı ile bireysel farkındalık alt boyutları ve ölçek toplam puanı arasında anlamlı fark tespit edilmiştir (p<0,05). Uzaktan öğrenmeye uyum, uygun ortam varlığı, motivasyon, süre yeterliliği, konsantrasyon eksikliği puanları ile ölçek toplam puanı, genel kabul, bireysel farkındalık, kullanışlılık, uygulama etkililiği alt boyut puanları arasında anlamlı bir fark saptanmıştır (p<0,05). Nitel verilerin analizi sonucunda 3 tema ortaya çıkmıştır. Bu temalar uzaktan eğitimin mesleğe etkileri, öğrenmeye etkileri, uzaktan eğitimin zorluklarıdır. Öğrenciler uzaktan eğitimin mesleklerini, öğrenmelerini etkilediğini ve zorluklar yaşadıklarını vurgulamıştır.
Anahtar Kelimeler: Uzaktan eğitim, hemşirelik öğrencisi, çevrimiçi öğrenme, tutum.