Spor Yapan ve Yapmayan Okul Yöneticilerinin Karar Verme Stilleri ve Problem Çözme Beceri Düzeylerinin İncelenmesi


DENİZ M., KORKMAZ N. H.

Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, cilt.9, sa.2, ss.229-243, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmanın amacı, spor yapan ve yapmayan okul yöneticilerinin karar verme stillerinin ve problem çözme beceri düzeylerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, çalışma nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeline göre yürütülmüştür. Araştırma, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Bursa'da görev yapan 2334 okul yöneticisi arasından 358 kişilik örneklem grubu ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Problem Çözme Ölçeği (PÇO) ve Melbourne Karar Verme Ölçeği (MKVÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 21.0 paket programı kullanılmış olup anlamlılık düzeyi α=0,05 olarak alınmıştır. PÇO ve MKVÖ'den elde edilen toplam ve alt ölçek puanlarının dağılımında Shapiro-Wilk Normallik Testi kullanıldı. Sonuç olarak; spor yapan- yapmayan gruplar arasında, yöneticilik süresi, yöneticilik eğitimi alıp almama, görev yapılan okul türü değişkenine göre anlamlı farklılık olmadığı saptanmıştır. Sporcu geçmişinde lisanslı olarak spor yapan yöneticilerinin spor yapma oranının yüksek çıktığı, spor yapan grupta olan yöneticilerinin dikkatli karar verme stilini tercih ettiği ve öz saygı düzeylerinin yüksek olduğu; kaçıngan, erteleyici ve panik karar verme stillerinin düşük olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca spor yapan yöneticilerin problem çözme becerisi bağlamında istendik-olumlu yaklaşım biçimlerini kullandıkları anlaşılırken spor yapan-yapmayan gruplar arasında problem çözme becerisi algısı bağlamında spor yapmanın etkisinin olmadığı sonucuna varılmıştır.
The aim of this study is to examine the decision-making styles and levels of problem-solving skills among school administrators who do and do not do sports. For this purpose, the study was conducted using the quantitative research method, specifically the descriptive survey model. The research was conducted with a sample group of 358 among 2334 school administrators working in Bursa in the 2021-2022 academic year. Personal Information Form, Problem Solving Scale (PSS) and Melbourne Decision Making Scale (MDMS) were used to collect study data. In the analysis of the data, SPSS 21.0 package program was used, and the significance level was taken as α = 0.05. Shapiro-Wilk Normality Test was used to distribute the total and subscale scores obtained from PSS and MDMS. In conclusion, it was determined that there were no significant differences between the groups of administrators who engage in sports and those who do not, based on variables such as the duration of their leadership, whether they received administrative training, and the type of school where they work. Administrators with a history of licensed sports participation had a higher rate of engagement in sports. In the sports group, administrators exhibited a preference for a cautious decision-making style and had higher levels of self-esteem. They also demonstrated lower levels of avoidant, procrastinative, and panicked decision-making styles. Furthermore, it was concluded that the impact of engaging in sports on the perception of problem-solving skills was not significant between administrators who engage in sports and those who do not.