Ders Materyali Olarak 3B Modeller


Creative Commons License

Boşnak Ö., Akyıldız Y., Alyaz Y.

8th International Halich Congress on Multidisciplinary Scientific Research, İstanbul, Türkiye, 3 - 05 Aralık 2024, cilt.2, ss.589-600

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 2
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.589-600
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada öğretim sürecinde ders materyali olarak dijital ortamda üretilmiş üç boyutlu (3B) 

modellerden yararlanılması kuramsal olarak ele alınmıştır. Bilindiği gibi öğretim sürecinde metin, çizim, 

fotoğraf, video, sunu gibi çeşitli işitsel görsel materyaller eskiden beri kullanılmaktadır. Derslerde 

kullanılan materyaller teknolojinin gelişimine paralel bir seyir izleyerek metin, görsel ve ses gibi basit 

analog materyallerden etkileşimli metin (hypertext), etkileşimli görsel, video ve sunu gibi dijital 

materyallere evrilmiş ve bu materyaller derslerin ve öğretim setlerinin çeşitli oranlarda temel bileşenleri 

haline gelmişlerdir. 

Öğretim teknolojisinin materyal bağlamında günümüzde vardığı son nokta, bu çalışmanın konusu olan, 

gerçek nesnelerin dijital ortamda üretilmiş 3B modelleridir. Görsel materyaller özelliklerine, 

içeriklerine, boyutlarına vb. çeşitli açılardan sınıflandırılmaktadır. Görseller boyut kriteri dikkate 

alındığında alanyazında 2, 2.5 ve 3 boyutlu olarak sınıflandırılmaktadır. Resim, çizim, film vb. İki 

boyutlu (2B) materyaller gerçek nesnelerin sadece yatay ve dikey düzlemdeki özelliklerini temsil 

edebilirler. 2B görsellere gölge ve derinlik özelliği eklenerek veya izometrik kamera açısı veya 

stereoskopik gözlük gibi donanımlarla üç boyutlu efekti verilmektedir. Ancak bu görseller gerçek 

anlamda üç boyutlu değildir, sadece algı yanılsaması söz konusudur, bu nedenle bu materyallere 2.5 

boyutlu görseller denmektedir. İki boyutlu nesnelerin gelişmiş bir şekli olan 3 boyutlu metin, resim, 

film, model gibi nesnelerde tıpkı gerçek nesnelerde olduğu gibi yatay ve dikey düzleme ilave olarak 

gerçekçi bir derinlik boyutu vardır ve model söz konusu nesneyi tüm yönleriyle ve gerçekte olduğu gibi 

temsil edebilir.

Bu çalışmada elde edilen sonuçlar 3B modellerin çoğunlukla endüstriyel tasarım alanında, eğitim 

alanında ise fen bilimleri eğitimi alanında kısmen kullanıldığı, birçok branşta ise neredeyse hiç 

kullanılmadığı sonucu elde edilmiştir. 3B modeller materyal temini ve 3B materyal geliştirmenin 

zorluğu gibi çeşitli nedenlerle henüz derslerde yaygın olarak kullanılan bir materyal olmaktan uzak 

marjinal bir materyal konumundadır.

This study examines the potential benefits of incorporating three-dimensional (3D) models created in 

digital environments as course materials in the teaching process. It is well documented that a variety of 

audio-visual materials, including texts, drawings, photographs, videos, and presentations, have been 

employed in the teaching process for an extended period of time. The materials utilized in instructional 

settings have undergone a significant transformation from their origins in simple analog formats, such 

as text, visuals, and audio, to their current state as digital materials, including hypertext, interactive 

visuals, videos, and presentations. This evolution has occurred concurrently with the advancement of 

technology and has led to the emergence of digital materials as integral components of courses and 

teaching sets to varying degrees.

The final stage of development in the field of instructional technology with regard to the materials used 

is the creation of three-dimensional models of real-world objects produced in a digital environment. 

This study focuses on this particular area of advancement. Visual materials are classified in accordance 

with a number of different criteria, including their characteristics, content, and size. In consideration of the size criterion, visual materials are classified as two-, two and a half-, or three-dimensional in the 

literature. Two-dimensional (2D) materials, such as paintings, drawings, and films, are limited in their 

ability to represent the properties of real objects in the horizontal and vertical planes. Two-dimensional 

images can be imbued with a three-dimensional quality through the addition of shadows and depth cues, 

or through the use of specialized equipment such as an isometric camera angle or stereoscopic glasses. 

However, these visuals are not truly three-dimensional; rather, they create the illusion of depth, which 

is why these materials are classified as 2.5-dimensional visuals. Three-dimensional objects, such as text, 

pictures, movies, models, etc., represent an advanced form of two-dimensional objects. They possess a 

realistic depth dimension in addition to the horizontal and vertical plane, similar to real objects. 

Consequently, the model can represent the object in question in all its aspects and as it truly is.

In this study, the existing literature was utilized to facilitate a discussion of the various ways in which 

3D models can be utilized in an educational setting. These include the creation of 3D models, the 

development of 3D models, the integration of 3D models into the educational process, and the use of 

3D models as course materials in the educational environment.