Eğitim ve Bilim, cilt.49, sa.220, ss.213-238, 2024 (SSCI)
Bu çalışma, farklı ölçü sayıları ve ritim kalıplarını barındıran, aksak ölçülü Türk Halk Müziği türkülerinin flüt ile seslendirilmesinde ters yüz öğrenme modeli uygulamasının seslendirme düzeyine katkısının belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bunun yanı sıra katılımcıların ters yüz öğrenme modeline yönelik düşüncelerinin alınması ve öğrenme modelinin öğrencilerin çalışma alışkanlıklarına uygunluğu yönünden değerlendirilmesi de amaçlanmıştır. Araştırmada deneysel ve betimsel olmak üzere karma yöntem araştırmalarından açıklayıcı desen kullanılmış; ters yüz (çevrilmiş) öğrenme modeli uygulamasının türküleri seslendirme düzeyine katkısının belirlenebilmesi amacıyla önce nicel veriler, sonrasında katılımcılar ile görüşmeler gerçekleştirilerek nitel veriler toplanmıştır. Deneysel sürece ilişkin olarak çalışma grubunu 10 flüt öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında aksak ölçülü iki türkünün öğretimi ters yüz öğrenme modeli ile farklı iki türkünün öğretimi ise geleneksel öğretim yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen nicel veriler Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılarak analiz edilirken, nitel veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre geleneksel ve ters yüz öğrenme modeli ile öğretilen türkülerin başarı düzeyleri karşılaştırıldığında, ters yüz öğrenme modeli ile öğretilen türkülerin lehine anlamlı bir farklılığın olduğu belirlenmiştir. Buna göre önerilen ters yüz öğrenme modelinin flüt eğitim sürecinde deşifre sürecini kolaylaştırdığı ve ritmik hâkimiyet, eser farkındalığı ve müzikal hâkimiyete de katkı sağladığı; bunun yanı sıra aksak ölçülü türküleri seslendirmeye önemli katkısının olduğu; ters yüz öğrenme modeli ile gerçekleştirilen uygulamaların ise öğrencilerin büyük çoğunluğunun kaygı düzeylerinin azalmasına katkı sağladığı tespit edilmiştir.