Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, cilt.5, sa.3, ss.519-543, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın gayesi daha önce bu alanda yapılan ulusal çalışmalarca hazırlanan “asırlık Türk firmaları” listelerini genişleterek fenomene ilişkin idrakı bir adım daha ileriye taşımaktır. Bu bağlamda, daha önce hazırlanan kıymetli listelerden faydalanılarak bir baz liste hazırlanmış ve bu liste, araştırmacının sektör bazlı yaptığı okumalar ve kendi kişisel araştırmaları vesilesiyle zenginleştirilmiştir. Araştırmalar neticesinde, 1454-1923 yılları arasında kurulmuş ve halen varlığını devam ettiren 270 firmaya ulaşılmıştır. Listede yer alan firmaların, akademik yazında kullanılan “asırlık”, “en eski”, “kıdemli”, “köklü”, “tarih gibi”, “uzun ömürlü” vb. ifadelerle kendilerini nitelemek yerine, bilhassa “tarihi” ve “meşhur” ifadelerini tercih ettikleri tespit edilmiştir. Faaliyet alanlarına göre listede en çok karşılaşılan firmalar; “helvacılar/şekerciler”, “esnaf lokantaları/restoranlar”, “fırınlar/unlu mamul üreticileri”, “kebapçılar” ve “hamamlar”dır. Firmaların şehirlere göre dağılımı incelendiğinde ise, bu firmaların 120 tanesini (yaklaşık %44’ünü) bünyesinde barındıran İstanbul’un listeyi domine ettiği görülmektedir. Çalışmada ulaşılan diğer bulgular ise; firmaların mühim bir kısmının kendi web sayfasının bulunması ve tüm firmaların erkek girişimciler tarafından kurulmuş olmasıdır.