15th International Congress on Psychopharmacology & Child and Adolescent Psychopharmacology / Psychotherapy (ICP 2024), Antalya, Türkiye, 22 - 25 Nisan 2024, ss.153-154
DEHB Tanısı Almış Çocuklarda BCI Tabanlı Dikkat Oyun Sistemi
Müdahalesinin Etkinliği
Amaç: Bu çalışma, Bursa Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı
ve Hastalıkları polikliniğinde kombine tip DEHB veya dikkat eksikliği baskın tip DEHB tanısı
almış ve stimülan veya diğer DEHB ilaçlarıyla takip edilen çocuklarda BCI tabanlı dikkat oyun
sistemi müdahalesinin etkinliğini değerlendirmeyi amaçlamıştır.
Yöntemler: Çalışmaya 7-12 yaş arası 30 çocuk dahil edilmiştir. Çalışmaya katılmayı gönüllü olan
DEHB’li olgular, bir çocuk ve ergen ruh sağlığı uzmanı tarafından Okul Çağı Çocukları İçin
Duygulanım Bozuklukları ve Şizofreni Görüşme Çizelgesi-Şimdi ve Yaşam Boyu Şekli (ÇDŞG-ŞY)
DSM-5 yarı yapılandırılmış görüşmesi ile değerlendirilmiştir. Katılımcılardan 15’i sadece
medikal tedavi alırken, diğer 15’i medikal tedaviye ek olarak BCI tabanlı dikkat oyun sistemi
müdahalesi almıştır. Müdahale programı, haftada üç kez yapılan toplam 24 seans ile 8 hafta
sürmüştür. BCI tabanlı dikkat oyun sistemi, EEG okumalarını bilgisayara aktaran kuru EEG
elektrot sensörlerine sahip bir kafa bandı (Neeuro SenzeBand 2) ve bu kafa bandı ile uyumlu
dikkati artırmak amacıyla geliştirilen 3 boyutlu bir bilgisayar oyunundan (CogoLand)
oluşmuştur. Katılımcılar, eğitim oturumları sırasında kuru EEG elektrotlarını kullanarak beyin
dalgalarını algılayan bir BCI kafa bandı takmıştır. Kafa bandı takıldıktan sonra her katılımcı her
müdahale seansında 10’ar dakika süren 2 oyun oynamıştır. Oyunlar arasında kısa bir bekleme
süresi olmuştur. Katılımcılar, avatarın meyveleri toplamak üzere zıplamasını sağlamak için
klavyedeki belirli bir tuşu kullanmıştır. EEG verileri bluetooth aracılığıyla bilgisayara aktarılmış
ve oyun arayüzünü yönlendiren bir algoritma tarafından analiz edilerek katılımcıların
avatarlarının hızını dikkat düzeylerine göre kontrol etmelerine olanak sağlanmıştır.
Ölçümler: Her iki gruba da 1. hafta (başlangıç) ve 8. hafta (müdahale sonu) çeşitli ölçekler
uygulanmıştır. DEHB belirtilerinin sıklığı ve şiddetini değerlendirmek amacıyla ebeveynler
tarafından Conners anababa dereceleme ölçeği-yenilenmiş kısa formu ve öğretmenler tarafından
Conners öğretmen dereceleme ölçeği-yenilenmiş kısa formu uygulanmıştır. Duygusal ve
davranışsal sorunları değerlendirmek için ebeveynler tarafından Çocuklar için davranış
değerlendirme ölçeği kullanılmıştır. Çocukların işlevsellik düzeyleri ise klinisyen tarafından
Çocuklar için genel değerlendirme ölçeği ile belirlenmiştir.
Sonuçlar ve Tartışma: Çalışmanın sonuçları, BCI tabanlı dikkat oyun sistemi müdahalesinin
DEHB tanısı almış çocuklarda dikkati ve genel işlevsellik düzeylerini nasıl etkilediğini ortaya
koymuştur. Bu sonuçlar, DEHB tedavisinde yeni yaklaşımlar geliştirilmesine katkı sağlayabilir.
Anahtar Kelimeler: DEHB, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu, BCI tabanlı oyun sistemi,
EEG, çocuk ve ergen psikiyatrisi, dikkat eğitimi.
Title: Efficacy of BCI-Based Attention Game System Intervention in Children Diagnosed with
ADHD
Objective: This study aimed to evaluate the efficacy of a BCI-based attention game system
intervention in children diagnosed with combined type ADHD or predominantly inattentive type
ADHD, who were being followed with stimulant or other ADHD medications at the Child and
Adolescent Psychiatry outpatient clinic of Bursa Uludağ University Faculty of Medicine Hospital.
Methods: The study included 30 children aged 7-12 years. ADHD patients who volunteered to
participate were assessed using the Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for
School-Age Children-Present and Lifetime Version (K-SADS-PL) DSM-5 semi-structured
interview by a child and adolescent psychiatry specialist. Fifteen participants were followed with
medical treatment alone, while the other fifteen received the BCI-based attention game system
intervention in addition to medical treatment. The intervention program lasted for a total of 8
weeks, consisting of 24 sessions held three times a week. The BCI-based attention game system
included a dry EEG electrode sensor headband (Neeuro SenzeBand 2) that transmitted EEG
readings to a computer via Bluetooth and a 3D computer game (CogoLand) designed to enhance
attention. Participants wore the BCI headband, which detected brainwaves using dry EEG
electrodes, during training sessions. After donning the headband, each participant played two
10-minute games per intervention session, with short breaks in between. Participants used a
specific key on the keyboard to make the avatar jump and collect fruits. EEG data were
transmitted to the computer via Bluetooth and analyzed by an algorithm that guided the game
interface, allowing participants to control the speed of the avatar based on their attention levels.
Measurements: Various scales were applied to both groups in the 1st week (baseline) and the
8th week (end of the intervention). To evaluate the frequency and severity of ADHD symptoms,
parents completed the Conners Parent Rating Scale-Revised Short Form, and teachers completed
the Conners Teacher Rating Scale-Revised Short Form. To assess emotional and behavioral
problems, parents completed the Child Behavior Checklist. Children's functional levels were
determined by clinicians using the Children's Global Assessment Scale.
Results and Discussion: The study's results revealed how the BCI-based attention game system
intervention affected attention and overall functional levels in children diagnosed with ADHD.
These findings could contribute to the development of new approaches in ADHD treatment.
Keywords: ADHD, attention deficit hyperactivity disorder, BCI-based game system, EEG, child
and adolescent psychiatry, attention training.