I. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Sempozyumu, Bursa, Türkiye, 28 - 29 Ağustos 2020, ss.437-454
Dil öğretiminde/öğreniminde her
zaman önemli bir yeri olan edebi metinler bireyin başarılı bir iletişim
kurabilmesi için gerekli olan temel becerilerin geliştirilmesi amacıyla üzerine
farklı etkinlikler hazırlanarak ders kitaplarında kullanılagelmiştir. Bu
kullanmalık metinlerde yazar ve şairler dili bireyselleştirerek kendi
söylemlerini oluşturmaktadırlar. F. de Saussure’ün dil-söz karşıtlığı
içerisinde söz (parole) diğer bir deyişle bireydil (idiolect) kullanımına
dayanan özgün anlatım biçemleri edebi metinlerde çokça tercih edilmektedir ve
buradaki örtük anlamları açığa çıkarmak vericinin derin yapıda kodladığı dilsel
göstergeleri belirli zihinsel aşamalardan geçerek bağlam bağımlı bir
çözümlemeyi gerektirmektedir. Bu anlamlandırma sürecinde sözce/tümce kadar
sözceleme durumu da önemlidir. Verici sözcük birimlerini duygu ve düşüncelerini
en iyi yansıtacak olanlar arasından seçerken söz dizimini de amacına uygun
olarak bu doğrultuda oluşturmakta, daha çok dikkat çekmek istediği ögeleri
tümceye buna uygun biçimde yerleştirmektedir. Dil öğretiminde/öğreniminde de öğreticinin/öğrenicinin
bu noktaları bilerek dile buna göre yaklaşması hedef dilde yetkinliğin daha üst
düzeyde sağlanması adına önem arz etmektedir. “Söylem çözümlemesi” bilgi
aktarımında ve alımlamasında bu tür etmenlerin de göz önünde bulundurulup
değerlendirilerek ilgili bütüncenin anlamlandırılması gerektiğini savunan ve
bunun üzerine çalışmalar yapılan bir alandır. Dil öğretiminin/öğreniminin temel
amacı duygu ve düşünceleri etkili bir şekilde ifade ederek başarılı bir
iletişim edimi gerçekleştirmek olduğu için dil öğretiminde/öğreniminde söylem
çözümlemesi göz ardı edilmemesi ve yapılacak etkinliklere dahil edilerek
verilerinden yararlanılması gereken bir alandır. Bu çalışma ile Türkçe öğretiminde/öğreniminde
temel becerilerin kazandırılmasında söylem çözümlemesi alanından nasıl
yararlanıldığına dair farkındalık oluşturulmak amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz kullanılarak
çalışmada Anıttepe Yayıncılık’a ait 5. Sınıf Türkçe ders kitabındaki “Yaşama
Sevinci(Muzaffer İZGÜ)” adlı kısa öykü ve etkinlikleri örnekleminde yer alan
söylemlerdeki sözceleme öznesinin seçimleri irdelenerek sözce kişilerinin
amaçları, alıcıda ulaşmak istediği etkiler, iletilmek istenen
duygular/düşünceler ve tüm bu durumların dil kullanımı ile nasıl sağlandığı
yorumlanarak söylem çözümlemesi açısından değerlendirilmiştir.