International Journal of Humanities and Art Researches, cilt.8, ss.39-56, 2023 (Hakemli Dergi)
Zorunlu eğitim kapsamındaki kademelerde, eğitim kurumlarının çeşitli sebeplerden dolayı açılamadığı bölgelerde, bireylerin
fiziken eğitim kurumlarına ulaşamayacağı zamanlarda uzaktan eğitim modeli bireylerin eğitim olanaklarından eşit
imkanlardan faydalanmalarını sağlayacak en kolay ve pratik olan modeldir. Ancak teorik derslerin uygulamalı derslerle
desteklendiği Güzel Sanatlar Liseleri için, uzaktan eğitim dönemi uygulamalı derslerin etkililiği açısından öğretmenlere ve
öğrencilere avantajdan çok dezavantaj getirmiştir. Araştırmada Güzel Sanatlar Lisesi Resim ve Müzik Öğretmenlerinin uzaktan
eğitim sürecinde uygulamalı derslerin etkililiği üzerine görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmada olgubilim
(fenomenoloji) deseni kullanılmış, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği uygulanmış, elde edilen veriler ise içerik analizi ile
çözümlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Bursa İli Zeki Müren Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi’nde görev yapan 7 resim ve
14 müzik öğretmeni oluşturmaktadır. Güzel Sanatlar Lisesi Resim ve Müzik bölümü öğretmenleri ile yapılan görüşmelerden
elde edilen bulgular doğrultusunda; online olarak yapılan uygulamalı derslerin yüz yüze eğitim kadar verimli geçmediği,
dersler sırasında yaşanan bağlantı ve teknik sorunlar olmak üzere, uzaktan eğitim platformlarının uygulamalı müzik ve resim
dersleri için yeterli olmadığı ve bu durumun eğitim sürecini olumsuz etkilediği belirlenmiştir. Araştırma sonucunda katılımcı
öğretmenlerin genel görüşü; özel bir uygulama veya program tasarlanmadığı sürece uygulamalı dersler gerekli tedbirler
doğrultusunda yüz yüze yapılmalı yönünde belirlenmiştir. Resim öğretmenleri için görmek önemli iken Müzik öğretmenleri
için işitme ön plandadır. Güzel Sanatlar Lisesi öğretmenlerinin tamamının görüşüne göre; uzaktan eğitimde kullanılan web
programları ve yazılımlar yeterli teknolojik desteği sağlayamamıştır. Katılımcı yorumlarına göre ortak sorunlar; “Devamsızlık”,
“Değerlendirme”, “Bağlantı Sorunları” “İnternet Kota Sorunu”, “Motivasyon Eksikliği” ve “Veli İlgisizliği” olarak
kategorilenmiştir. Uygulamalı dersler için uzaktan eğitimin zorunlu haller dışında tercih edilmemesi gerektiği, yapılabilmesi
için ise özel bir uygulamanın geliştirilmesi gerektiği sonuçlarına varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Güzel Sanatlar Lisesi, Müzik Öğretmeni, Resim Öğretmeni, Uygulamalı Dersler, Uzaktan Eğitim