Kamu Sendikacılığında Sosyal Medya Kullanımı: Sendika-Paydaş Etkileşimi Üzerine Bir Analiz


Creative Commons License

ÇELİK İ., SUVEYDAS E., GÜRSES F.

Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.0, sa.49, ss.175-190, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Çalışmada Türkiye’de kamu sendikacılığı perspektifinden sosyal medyada sendika-paydaş etkileşimi araştırma konusu edilmiştir. Araştırmada sendikaların kendilerini ifade etme noktasında en uygun sosyal medya platformu olduğu düşünülen “Twitter” uygulaması, inceleme nesnesi kabul edilmiş ve ilgili literatürde yer alan bir ölçme aracı yardımıyla sendikaların paydaşlarıyla olan etkileşim düzeyinin belirlenebilmesi amaçlanmıştır. Söz konusu ölçme aracı popülerlik, bağlılık ve yayılma etkinliği gibi alt boyutları bulunan ve alt boyutların toplamından hareketle de paydaşlarla olan etkileşim düzeyinin belirlendiği bir araçtır.
Bu bağlamda, araştırma kapsamında Türkiye’de en çok üyeye sahip ilk üç kamu sendikası konfederasyonu (KESK, MEMUR-SEN ve Türkiye KAMU-SEN) ile bu konfederasyonların genel başkanlarının Twitter hesapları ilgili ölçme aracı vasıtasıyla incelemeye tabi tutulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre konfederasyon hesaplarının etkileşim ortalaması 3,66 iken; genel başkanların etkileşim ortalaması ise 9,48’dir. Etkileşim değerleri itibariyle MEMUR-SEN’in etkileşim değerinin 8,2 ile konfederasyonların ortalamasının çok üzerinde olduğu anlaşılmaktadır. Genel başkanların etkileşim değerleri ele alındığında ise en yüksek etkileşim değerinin 11,73 ile KESK genel başkanı Mehmet BOZGEYİK’te olduğu; BOZGEYİK’i sırasıyla 9,77 ile Türkiye KAMU-SEN genel başkanı Önder KAHVECİ ve 6,94 ile de MEMUR-SEN genel başkanı Ali YALÇIN’ın takip ettiği anlaşılmaktadır. Bulgular göstermektedir ki, araştırmaya dahil edilen sendikaların paydaşlarıyla olan etkileşim düzeyleri oldukça düşüktür.