7. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Ordu, Türkiye, 29 Ağustos 2021, ss.419-432
ÖZET
Bu çalışmanın amacı, teknoloji kabul modeline dayalı mobil bankacılık kullanımını etkileyen
unsurları belirlemektir. Algılanan fayda, finansal maliyet, kullanım kolaylığı ve güvenilirlik
gibi faktörlerin mobil bankacılık kullanma niyetine nasıl etki ettiği değerlendirilmektedir.
Ayrıca daha önceki bankacılık deneyiminin mobil bankacılık kullanma niyetine etkisi de
irdelenmektedir. Araştırma açımlayıcı faktör, güvenilirlik, yapısal eşitlik modeli ve t testlerini
kapsayan nicel desenli analiz tekniklerini içermektedir. Çalışmada %5 anlamlılık düzeyinde
144 veriyle Batı Marmara Bölgesi’nden örneklem toplanmıştır. Analiz sonuçlarına göre,
açımlayıcı faktör analizi ile algılanan kullanım kolaylığı, fayda, güvenilirlik, finansal maliyet,
mobil bankacılık deneyimi ve mobil banka kullanma niyeti gibi değişkenlere ayrılmıştır. İlk
olarak kredi kartı kullanan ve bankacılık tecrübesi eski olan bireylerin mobil bankacılığı
kullanma niyeti daha fazladır. Yapısal eşitlik modeli sonuçlarına göre, elde edilen veriler bir
bütün olarak oluşturulan modeli desteklemektedir. Sonuç olarak, algılanan finansal maliyet
algılanan faydayı, algılanan fayda mobil bankacılık deneyimini ve mobil bankacılık deneyimi
de mobil bankacılık kullanma niyetini anlamlı ve pozitif yönde etkilemiştir. Öte yandan
algılanan fayda mobil bankacılık deneyimi aracılığıyla mobil bankacılığı kullanama niyetini
arttırmıştır. Son olarak, algılanan finansal maliyet mobil bankacılık deneyimi aracılığıyla mobil
bankacılığı kullanma niyetini geliştirmiştir.