Söylem 3. Uluslararası Filoloji Sempozyumu, Muğla, Türkiye, 24 - 26 Mayıs 2024, ss.415-437
Bu bildiride Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Abdullah Efendi’nin Rüyaları’ndaki “Geçmiş Zaman Elbiseleri” ve “Bir Yol” adlı hikâyeleri ile Bulgar yazar Georgi Gospodinov’un Zaman Sığınağı adlı romanındaki “geçmiş zaman” imgesi üzerinden bir değerlendirme yapılacaktır. Eserlerin seçilme sebeplerinden birincisi basım yılları arasındaki zaman farkının (1937/39, 2020) seksen yılı biraz aşkın olmasıdır. Bu da post-truth çağının edebi eserdeki “geçmiş zaman” ve “hakikat” imgelerinin izdüşümlerine yol göstericisi olacaktır. Bir diğer sebep ise eserdeki anlatıcıların bakış açılarıdır; Tanpınar’ın eserlerinde birey merkezli, diğerinde ise toplum merkezlidir.
Tanpınar’ın incelenen eserlerinde anlatıcı, “geçmiş zaman” imgesini kullanırken rüya, hayal, geçmiş ve hakikat kavramlarını birbirine girer. Anlatıcı “hakikat”ine ulaşmak için onu rahatsız eden mekânlarda ya yolculuk yapar ya da korkunç/ olağanüstü olaylar yaşar. Bachelard gibi “poetik bir hayal” yaratır. Gospodinov’un eserinde, demans/ alzheimer ile mücadele eden Avrupalı devletler, hastalar için “geçmiş zaman klinikleri” açar. Bu klinikler neticesinde gelişen olaylar doğrultusunda Avrupa, “geçmiş referandumu”na gider. Avrupalılar, “şimdi”nin ve “gelecek”in yok edilmesi düşüncesinden dolayı, geçmişe sığınıp hatırladıkları “hakikati” kitsch gibi bir geçmişte yaşamaya çalışırlar.
Çalışmada, Tanpınar ve Gospodinov’un eserleri ile ilgili genel bilgi verildikten sonra eserlerdeki geçmiş zaman imgelerinin hangi sözcükleri üzerinden verildiği gösterilir. İki eserin üzerinden 20. ve 21. yüzyıl yazarlarının “geçmiş zaman” ve “hakikat” imgeleri karşılaştırılarak değerlendirilir.
In this paper, an evaluation will be made based on the image of "past time" in Ahmet Hamdi Tanpınar's "Geçmiş Zaman Elbiseleri" and "Bir Yol" stories from Abdullah Efendinin Rüyaları, and the novel Time Shelter by Georgi Gospodinov. One of the reasons for selecting these works is the nearly century-long time difference between their publication years (1937/39, 2020), which will shed light on the reflections of the "past time" and "truth" images in literary works in the post-truth era. Another reason is the perspectives of the narrators in the works; in Tanpınar's works, it is individual-centered, while in the other, it is society-centered.
In the examined works of Tanpınar, the narrator intertwines the images of "past time" with dreams, fantasies, past, and truth. To reach his "truth," the narrator either travels in disturbing places or experiences terrifying/extraordinary events. He creates a "poetic imagination" like Bachelard. In Gospodinov's work, European countries struggling with dementia/Alzheimer's open "past time clinics" for patients. As a result of the events that unfold in these clinics,Europe heads to a "past referendum." Europeans try to live in a past that they remember as "truth" like kitsch, seeking refuge in the past due to the thought of the destruction of the "now" and the "future."
In the study, after providing general information about the works of Tanpınar and Gospodinov, it is shown through which words the images of “past time” in the works is conveyed. The images of "past time" and "truth" of 20th and 21st-century authors is evaluated by comparing the two works.