İNGİLİZCE ÖĞRETMENLERİNİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIK DÜZEYLERİ İLE İŞ DOYUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ


Creative Commons License

KÜÇÜKSÜLEYMANOĞLU R., GÜNGÖR B.

Turkish Studies (Elektronik), cilt.14, sa.7, ss.3819-3839, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 14 Sayı: 7
  • Basım Tarihi: 2019
  • Doi Numarası: 10.29228/turkishstudies.38182
  • Dergi Adı: Turkish Studies (Elektronik)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.3819-3839
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı İngilizce öğretmenlerinin örgütselbağlılıklarının iş doyumları ile olan ilişkisini demografik değişkenlere görebelirlemektir. Araştırmanın örneklemini Bursa ili Yıldırım ilçesi sınırlarıiçindeki devlet okullarında çalışan 120 İngilizce öğretmenioluşturmaktadır. Çalışmanın verileri kişisel bilgi formu, ‘’ÖrgütselBağlılık Ölçeği’’ ve ‘’İş Doyum Ölçeği’’ kullanılarak toplanmıştır. Verileresırasıyla; frekans, yüzde, aritmetik ortalama, Mann Whitney U ve KruskalWallis t testi ve Anova testi yapılarak veriler analiz edilmiştir. Buaraştırmada örgütsel bağlılığın iş tatmini üzerinde etkisi olup olmadığınıtespit etmek amacıyla Çoklu Regresyon Analizi uygulanmıştır. Araştırmasonuçları örgütsel bağlılık ve iş doyumu kapsamında ele alındığında,cinsiyet, mesleki kıdem ve mevcut okuldaki çalışma süresi değişkenleriaçısından anlamlı biçimde farklılaşmazken, okul türü değişkeniaçısından ilkokulda görev yapan İngilizce öğretmenleri lehine anlamlı birfarklılık bulunmaktadır. İlköğretim birinci kademedeki öğretmenleringenel ve içsel doyumlarının diğer öğretmenlerden daha yüksek olmasınınsebebi olarak daha az saat ders yüklerinin olması, küçük yaş grupları ileçalışyor olmaları gösterilebilir. Ayrıca ilkokul düzeyinde İnglzceöğretmenleinin en temel görevinin dersi sevdirmek, yabancı dil ile ilgilibir farkındalık oluşturmak olması, sınav, akademik başarı gibi kaygılarındaha az olması önmeli görülmektedir. Ayrıca, İngilizce öğretmenlerininörgütsel bağlılık düzeyleri ile iş doyumları arasında pozitif yönde veanlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırma bulguları diğer çalışmalardakibulgular da incelenerek tartışılmıştır.
The purpose of the study is to determine the relationship between the organizational commitment and job satisfaction of the English teachers in terms of demographic variables. The sample of the study consists of 120 English teachers working in public schools within the borders of Yıldırım district of Bursa. The data of the study was collected by using personal information form, ’Organizational Commitment Scale’ and ’Job Satisfaction Scale’. Respectively; frequency, percentage, arithmetic mean, Mann Whitney U and Kruskal Wallis t test and Anova test were used to analyze the data. In this study, Multiple Regression Analysis was applied to determine whether organizational commitment has an effect on job satisfaction. When the results of the research were considered within the scope of organizational commitment and job satisfaction, no significant difference was found in terms of gender, professional seniority and working time in the current school. However, there is a significant difference in terms of school type variable in favor of English teachers working in primary schools. The reason that the general and internal satisfaction of primary school teachers is higher than other teachers is that they have less hours of course load and that they work with small age groups. In addition, it is seen that the most basic task of English language teachers at primary school level is to make the students love the lesson, to raise awareness about the foreign language, and to have less anxiety such as exams and academic success. In addition, a positive and significant relationship was found between organizational commitment levels and job satisfaction of English teachers. The findings of the research were discussed and discussed in the other studies.