HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BCG AŞISINI STANDARDİZE HASTA SİMÜLASYON DENEYİMİNİN ÖĞRENMEYE, ÖĞRENCİ MEMNUNİYETİNE VE ÖZGÜVENE ETKİSİ


Creative Commons License

Ünal E., Özdemir A., Aydin M. O., Alper Z.

4. INTERNATIONAL HASANKEYF SCIENTIFIC RESEARCH AND INNIVATION CONGRESS 29/30 APRIL 2023 BATMAN / TURKEY, Batman, Türkiye, 29 - 30 Nisan 2023, ss.233-234

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Batman
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.233-234
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET

Tüberküloz düşük ve orta gelirli ülkeleri etkileyen bulaşıcı bir hastalıktır. Hastalıktan korunmak için henüz infekte olmamış çocukların Bacillus Calmette-Guérin (BCG) aşısı ile korunması sağlanmaktadır. Ülkemizde doğumdan 2 ay sonra çocuklara BCG aşısı intradermal olarak yapılmaktadır. Yapılan çalışmalarda BCG aşıyla ilişkili yaşanan komplikasyonların aşı dozu, aşılama yeri ve derinliğiyle ilişkili olduğunu bulunmuştur. Bu yüzden bağışıklamadan sorumlu halk sağlığı hemşirelerinin bu konuyla ilişkili eğitimleri önemlidir. Hemşirelik öğrencilerine lisans eğitiminde aşı uygulama deneyimi kazandırılmak istense de gerçek hasta üzerinde deneyimlemesi mümkün olmamaktadır. Bu yüzden öğrencilerin BCG aşının dozu, aşılama yeri ve derinliğiyle ilişkili bilgi ve beceri geliştirilmesinde standardize hasta katkı sağlayabilir. Bu çalışmanın amacı, standardize hasta kullanılarak gerçekleştirilen simülasyon eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin BCG aşısı bilgi, beceri, öğrenme memnuniyeti ve özgüvene etkisini belirlemektir. Randomize kontrollü deneysel bir çalışma kullanıldı. 2022-2023 tarihleri arasında Bursa Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi intörn hemşirelik öğrencileriyle Bursa Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi İyi Hekimlik Uygulamaları ve Simülasyon Merkezinde gerçekleştirildi. Araştırmaya katılan hemşirelik öğrencileri müdahale grubu (n =45) ve kontrol grubu (n=45)’ olarak randomize oldu. Araştırma verileri; sosyodemografik veri anketi, aşı bilgi ve beceri formu, Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven Ölçeği ve Simülasyon Tasarım Ölçeği ve Eğitim Uygulamaları anketi aracılığıyla toplandı. Standardize hasta kullanılarak gerçekleştirilen simülasyon eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin BCG aşı uygulamasındaki bilgi, beceri, özgüven ve memnuniyetlerini kontrol grubuna göre daha fazla artırdığını gösterdi (p<0,05). Müdahale grubundaki öğrencilerin simülasyon tasarımına ilişkin bulguları incelendiğinde; problem çözme becerilerini geliştirdiği, tasarımın gerçeğe yakın olduğu; yapılan geri bildirimin yeterli olduğu; eğitim uygulamasının beklentileri karşıladığı; aktif öğrenmeyi sağladığı ve ekiple iş birliğini geliştirdiği saptadı. Standardize hasta yöntemli eğitim hemşirelik öğrencilerinin BCG bilgi, beceri, öğrenmede memnuniyet ve özgüveni geliştirmek için kullanılabileceğini gösterdi.

Anahtar Kelimeler: Hemşirelik, eğitim, halk sağlığı hemşireliği, standardize hasta, BCG.

THE EFFECT OF STANDARDISED PATIENT SIMULATION EXPERIENCE OF BCG VACCINATION OF NURSING STUDENTS ON LEARNING, STUDENT SATİSFACTION AND SELF-CONFIDENCE

ABSTRACT

Tuberculosis is an infectious disease affecting low- and middle-income countries. The Bacillus Calmette-Guérin (BCG) vaccine is used to protect children who have not yet been infected. In our country, children are vaccinated intradermally with the BCG vaccine 2 months after birth. In the studies conducted, BCG vaccine-related complications were found to be related to vaccine dose, site, and depth of vaccination. Training of public health nurses responsible for immunization on this issue is therefore important. Although nursing students are expected to gain vaccine administration experience in undergraduate education, it is not possible to experience it on real patients. That is why a standardized patient can contribute to the development of students' knowledge and skills related to the dose, site, and depth of BCG vaccination.This study aimed to determine the effect of simulation training using standardized patients on nursing students' BCG vaccination knowledge, skills, learning satisfaction, and self-confidence. A randomized controlled experimental study was used. 2022-2023 with intern nursing students from Bursa Uludag University Faculty of Health Sciences at Bursa Uludag University Faculty of Medicine Good Medical Practices and Simulation Center (USIM). Participating nursing students were randomized as the intervention group (n=45) and control group (n=45). Data were collected through a sociodemographic data questionnaire, vaccination knowledge, and skills form, Student Satisfaction and Self-Confidence in Learning Scale, Simulation Design Scale, and Educational Practices Questionnaire. Simulation training using standardized patients increased nursing students' knowledge, skills, self-confidence, and satisfaction in BCG vaccine administration more than the control group (p<0.05). When the results of the students in the intervention group regarding the simulation design were examined, it was found that it improved problem-solving skills; the design was close to reality; the feedback provided was sufficient; the training practice met expectations; it provided active learning and improved cooperation with the team. Training with a standardized patient method showed that it can be used to improve nursing students' BCG knowledge, skills, satisfaction in learning, and self-confidence.

Keywords: Nursing, education, public health nursing, standardized patient, BCG.