Prodigies Müzik Programı’nın Türkiye’de Erken Çocukluk Müzik Eğitimi Bağlamında Değerlendirilmesi


Keçe D., Çeliktaş H.

9. Uluslararası Okul Öncesi Eğitimi Kongresi, Bursa, Türkiye, 27 - 30 Ekim 2025, ss.1, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bursa
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Erken çocukluk döneminde müzik eğitimi, çocukların bilişsel, sosyal-duygusal, motor ve dil gelişimlerini bütüncül biçimde destekleyen temel bir öğrenme alanıdır. Bu bağlamda, son yıllarda ülkemizde de ilgi gören ve uygulama alanı genişleyen Prodigies Müzik Programı, renk kodlamalı materyaller ve müzik okuryazarlığını geliştirmeye yönelik aşamalı öğrenme yaklaşımıyla, erken yaşta müzik eğitiminin sistematik ve etkili biçimde uygulanmasına katkı sunmaktadır. İlgili programın, ülkemizde 2024 yılında yürürlüğe giren Okul Öncesi Eğitim Programı bağlamında değerlendirilmesinin, ulusal ve uluslararası müzik eğitimi alanlarında güçlü yönlerin belirlenmesine ve geliştirilmesi gereken alanların ortaya konmasına katkı sağlayacağı öngörülmektedir. Bu doğrultuda, çalışmada Prodigies Müzik Programı’nın 2024 Okul Öncesi Eğitim Programı’nda yer alan müziksel beceriler ve öğrenme çıktıları ile ne ölçüde örtüştüğü ve hangi açılardan farklılaştığının incelenmesi amaçlanmıştır.

Araştırma, nitel araştırma modellerinden doküman incelemesi kullanılarak yürütülmüştür. İnceleme sürecinde, 2024 Okul Öncesi Eğitim Programı’nda yer alan müzik alan becerileri ve bu becerilere ilişkin öğrenme çıktıları temel alınmış; Prodigies Müzik Programı’nda yer alan kazanımlar beceriler bağlamında oluşturulan temalar altında kodlanmıştır. Buna göre, her iki programda da ritim ve melodi farkındalığı, oyun temelli yaklaşım, müzik aracılığıyla ifade, grup halinde müzik yapma ve yaratıcı müzik etkinlikleri alanlarında benzer hedefler göze çarpmaktadır. Bununla birlikte müzik okuryazarlığı bağlamında ele alınabilecek nota okuma-yazma becerilerinin Prodigies Müzik Programı’nda geniş bir yer tuttuğu, 2024 Okul Öncesi Eğitim Programı’nda ise yer almadığı görülmektedir. Ayrıca 2024 programında milli ve kültürel müzik repertuvarı ile değerler eğitimi vurgusu belirgin biçimde öne çıkarken Prodigies tüm içeriğini İngilizce sunarak uluslararası bir repertuvar tercih etmekte ve Türk kültürüne özgü müzik unsurlarına ve materyallerine yer vermemektedir.

Sonuç olarak Prodigies’in bireysel ilerlemeyi destekleyen, materyal açısından zengin yapısının dikkat çektiği; okul öncesi öğretmenlere müzik eğitimi açısından rehberlik sağlama potansiyeli barındırdığı görülmektedir. Ancak öğretmen eğitimi gereksinimi, materyal maliyeti ve kültürel uyarlama ihtiyacı, uygulamanın sürdürülebilirliği açısından önemli bir sınırlılık oluşturmaktadır. Bu bağlamda programın uzun vadede yerel repertuvarla zenginleştirilmesi ve kültürel bağlama uyarlanması önerilebilir.

Early childhood music education supports children’s cognitive, socio-emotional, motor, and language development in an integrated manner. The Prodigies Music Program, which has gained attention and expanded its use in Türkiye in recent years, offers a structured model for early music education through color-coded interactive materials and a step-by-step approach to developing music literacy. Evaluating this program alongside Türkiye’s 2024 Preschool Education Program can help identify strengths and areas for improvement in early childhood music education. Accordingly, this study aims to examine the extent to which the Prodigies Music Program aligns with and diverges from the musical skills and learning outcomes set forth in the 2024 Preschool Education Program.

This qualitative research employed document analysis. The musical skills and learning outcomes in the 2024 program formed the analytical framework, and the Prodigies objectives were coded under themes such as musical listening, singing, playing, movement, and creativity. Findings show substantial overlap between the two programs in rhythm and melody awareness, play-based learning, musical expression, ensemble work, and creative music-making. However, music literacy—particularly note reading and writing—is a key feature of Prodigies but is not explicitly addressed in the 2024 program. Additionally, the national program emphasizes local and cultural repertoire and values education, while Prodigies delivers all content in English, uses an international repertoire, and does not include Turkish cultural elements.

Overall, Prodigies’ structured design, rich resources, and focus on individual progress stand out, offering potential guidance for preschool teachers. Yet, the need for specialized teacher training, the cost of materials (e.g., individual desk bells), and the absence of culturally relevant repertoire limit its sustainable application in Türkiye. Adapting the program to local cultural contexts, enriching it with national repertoire, and providing cost-effective material solutions are recommended for long-term effectiveness.