OTEKON 2021, Bursa, Türkiye, 6 - 07 Eylül 2021, ss.1-10
Rijit uzuvlu mekanizmalar
yerine eşlenikleri olan esnek mekanizmalar tercih edildiğinde, mekanizmalarda
uzuv ve mafsal sayısının azaltılması neticesinde mekanizmanın ağırlığı, uzuvların
montaj süreleri, mafsallardaki titreşimler ve sürtünmelerin azaltılması mümkün
hale gelmektedir. Bu avantajlarının yanında esnek bağlantıların şekil
değiştirme dirençlerinin sisteme etki etmesi nedeniyle, mekanizmanın dinamik performansında değişiklikler olmaktadır.
Çalışma kapsamında, çift sileceğe sahip
araç ön cam silecek mekanizmasının kısmi esnek bağlantılı eşleniğinin dinamik
performansı incelenmiştir. Esnek mekanizmanın modellenmesinde, eşlenik rijit
cisim modeli ve ayrık model kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, kısmi esnek
mekanizmanın tahrik motorunun güç ihtiyacı yaklaşık %7 oranında artmıştır. Mafsallardaki
reaksiyon kuvvetlerinin ise 2.5 kat arttığı görülmüştür. Bunun yanında, eşlenik
rijit cisim modeli sonucu ile ayrık model sonucu arasında yaklaşık %16
değerinde fark oluşmuştur. Bu hatanın temel sebebi, eşlenik rijit cisim
modelinde esnek bağlantıların doğrusal burulma yayları ile temsil edilmiş
olması ve uzama rijitliğinin modellenmemesinden kaynaklı olduğu görülmüştür.