LİTYUM İYON BATARYALARINDAN KATIHAL BATARYALARINA GEÇİŞ


Coşkun M., Pulat E., Yazıcı M.

ISARC 7. INTERNATIONAL PALANDÖKEN SCIENTIFIC STUDIES CONGRESS, Erzurum, Turkey, 2 - 03 December 2023, vol.1, no.1, pp.90-91

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • Volume: 1
  • City: Erzurum
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.90-91
  • Bursa Uludag University Affiliated: Yes

Abstract

Otomotiv endüstrisinde tüm dünyanın dikkatle takip ettiği bir elektrikli araç devrimi yaşanmaktadır. Bu çalışmada otomotiv endüstrisinde geleneksel Lityum İyon (Li-İyon) bataryalarından Katı Hal bataryalarına geçiş sürecindeki çalışmalar taranmıştır. Çevre açısından dost bir alternatif olarak giderek popülerleşen elektrikli otomobillerin güç kaynağına bakıldığında büyük ölçüde Li-İyon bataryalar görülmektedir. Ancak bu teknoloji göründüğü kadar masum olmadığı gibi, çevre üzerindeki bazı olumsuz etkileri de bir süredir tartışılmaktadır. Bu yüzden Li-İyon bataryaların bazı dezavantajları nedeniyle Katı Hal bataryalarına geçilmesi gündemdedir. Li-İyon bataryalarda batarya sıcaklığı, aşırı şarj ve dahili kısa devreler gibi bazı olağan dışı koşullar yüzünden hızla yükselebilmektedir. Bu tür durumlarda genellikle ısıl patlama meydana gelmekte ve birçok önemli güvenlik vakalarına neden olmaktadır. Tüm Katı Hal Bataryaları (All Solid State Batteries-ASSB), Li-İyon bataryaları gibi mevcut Sıvı Elektrolit Batarya (Liquid Electrolite Battery-LEB) sistemlerinin dezavantajlarının ve sınırlamalarının çoğuna potansiyel bir çözüm olarak sunulmaktadır. Tüm katı hal bataryaları (ASSB'ler) daha iyi ısıl kararlılık, daha uzun kullanım ömrü ve daha yüksek enerji yoğunluğu nedeniyle bilinen Li-İyon bataryalara göre daha avantajlı bir alternatif olarak kabul edilmektedir. Katı Hal bataryalarının araştırılması, bataryalı araçların kullanıldığı ulaşımın geliştirilmesine katkıda bulunacaktır ve bu çalışmada literatürdeki çalışmalar bu açıdan gözden geçirilerek değerlendirilmiştir.

Elektrikli araç endüstrisindeki bu geçiş süreci sadece teknolojik yeniliklerle sınırlı kalmayıp aynı zamanda ekonomik ve altyapısal değişikliklerini de zorunlu kılmaktadır. Katı Hal bataryalarının yükselişi, elektrikli araçların daha yaygın kullanımını mümkün kılacaktır. Şöyle ki, daha uzun menzil, daha hızlı şarj olabilme ve daha güvenli bir sürüş deneyimi gibi avantajlar nedeniyle tercih edilebilirliği artacaktır. Bu süreç, sadece otomotiv endüstrisini değil aynı zamanda enerji depolama sistemlerini, şebeke altyapısını ve sürdürülebilir enerji kaynaklarını da dönüştürme potansiyeline sahiptir. Bu nedenle, Katı Hal bataryalarının araştırılması ve benimsenmesi, sadece araç teknolojisini değil, geniş bir ekosistemdeki enerji yönetimini ve sürdürülebilirliği şekillendirecek önemli bir adım olarak görülmektedir.