14th INTERNATIONAL SCIENTIFIC RESEARCH AND INNOVATION CONGRESS, Konya, Türkiye, 25 - 26 Nisan 2025, ss.398, (Özet Bildiri)
Proje tabanlı öğrenme ve STEM, hem teorik bilgi hem de pratik beceriler sağlamada oldukça güçlü yöntemlerdir. Literatür taramasında mesleki eğitimde PBL ve STEM ile ilgili çalışmalara rastlanmış olsa da ülkemizde bu alanda yapılan çalışmaların oldukça sınırlı olduğu görülmüştür. Bu çalışmanın amacı, PBL ve STEM'in mesleki eğitim alanında oldukça etkili olduğuna dikkat çekmektir. Mesleki eğitimde bu iki yaklaşımın etkileşimi, öğrencilere sadece teorik bilgi değil aynı zamanda pratik beceriler de sağlayarak mesleki yaşamlarına hazırlanmalarına katkıda bulunabilecek yöntemlerdir. Proje tabanlı öğrenme ve STEM'in öğrencileri özellikle teknoloji olmak üzere her alandaki değişikliklere daha hızlı hazırlayacağı ve mesleklerinde daha yetkin ve yenilikçi bireyler olmalarına katkıda bulunacağı söylenebilir. Öğrenciler, projelerde gerçek dünya problemleri üzerinde çalışarak mühendislik, teknoloji, fen ve matematik gibi disiplinler arası becerileri pratik bir şekilde öğrenirler. Bu şekilde öğrencilerin meslekleriyle ilgili pratik deneyim kazanmalarını sağlar. Proje tabanlı öğrenme, öğrencilerin karmaşık problemlere yaratıcı çözümler geliştirmelerine olanak tanır; STEM ise süreçte ihtiyaç duyulan teknik bilginin alt yapısını oluşturur. Proje tabanlı öğrenme, öğrencilerin takımlar halinde çalışarak iletişim becerilerini geliştirmelerine olanak tanır; STEM disiplinler arası işbirliği gerektirdiğinden, öğrenciler birbirlerinden öğrenir ve daha güçlü bir takım oluşturmalarına destek olurlar. Proje tabanlı öğrenme ve STEM etkileşimi ile öğrenciler teorik bilgilerini pratiğe dökme ve iş dünyasının ihtiyaçlarına uygun beceriler geliştirme fırsatına sahip olurlar. Bu beceriler arasında problem çözme becerileri, eleştirel düşünme, iletişim becerileri, takım çalışması becerileri, zaman yönetimi ve yaratıcılık yer alır. Ülkemizdeki kalkınma planları ve Yükseköğretim Kurulu'nun ön lisans programlarına ilişkin yaptığı güncellemeler ışığında, mesleki eğitim alanında edinilmesi gereken becerilerin proje tabanlı öğrenme ve STEM eğitimi ile öğrencilere kazandırılabileceği görülmektedir. Mesleki eğitimde Proje Tabanlı Öğrenme ve STEM, öğrencilerin iş dünyasında başarılı olmak için ihtiyaç duyduğu problem çözme, eleştirel düşünme, iletişim, takım çalışması, zaman yönetimi, yaratıcı düşünme ve dijital beceriler gibi çok önemli becerileri geliştirir. Bu beceriler, öğrencilerin iş hayatına geçişleri için güçlü bir temel sağlar ve onları sektöre hızlı değişime karşı daha dirençli ve yenilikçi bireyler olarak hazırlar.
Project-based learning and STEM are quite powerful methods in providing both theoretical knowledge and practical skills. Although studies on PBL and STEM in vocational education were encountered in the literature review, it was seen that studies in this field are quite limited in our country. The aim of this study is to draw attention to the fact that PBL and STEM are quite effective in the field of vocational education. The interaction of these two approaches in vocational education are methods that can contribute to the preparation of students for their professional lives by providing them with not only theoretical knowledge but also practical skills. It can be said that project-based learning and STEM will prepare students more quickly for changes in every field, especially technology, and contribute to their becoming more competent and innovative individuals in their professions. Students learn interdisciplinary skills such as engineering, technology, science and mathematics in a practical way by working on real-world problems in projects. In this way, it enables students to gain practical experience related to their professions. Project-based learning allows students to develop creative solutions to complex problems; While STEM creates the infrastructure of the technical knowledge required in the process. Project-based learning allows students to develop communication skills by working in teams; Since STEM requires interdisciplinary collaboration, students learn from each other and support them in forming a stronger team. With project-based learning and STEM interaction, students have the opportunity to put their theoretical knowledge into practice and develop skills that are appropriate for the needs of the business world. These skills include problem-solving skills, critical thinking, communication skills, teamwork skills, time management, and creativity. In light of the development plans in our country and the updates made by the Council of Higher Education regarding associate degree programs, it is seen that the skills that need to be acquired in the field of vocational education can be acquired by students through project-based learning and STEM education. Project-Based Learning and STEM in vocational education develop very important skills such as problem solving, critical thinking, communication, teamwork, time management, creative thinking, and digital skills that students need to be successful in the business world. These skills provide a strong foundation for students to transition to business life and prepare them for the sector as more resilient and innovative individuals against rapid change.