Bu çalışmada ilkokul öğrencilerinin, matematik problemlerini çözmeye yönelik tutum değişimlerinde etkili olan faktörlerin genelleştirilmiş sıralı logit model yardımıyla belirlenmesi amaçlanmıştır. Kurulan ekonometrik modelde bağımlı değişken olarak kategorik yapıda matematik problemlerini çözmeye yönelik tutum düzeyi kullanılmıştır. Tutum ölçek puanından alınan toplam puan eşit aralıklara ayrılmış ve düşük frekanslı kategoriler birleştirilerek küçükten büyüğe sıralı 3 kategorili bağımlı değişken elde edilmiştir. Verilerin analizinde Ki-kare testleri ile cinsiyet, anne ve baba eğitim düzeyi, anne mesleği, aile geliri, okul öncesi eğitim, düzenli kitap okuma, aile ilgisi, okul-sınıf içi davranış ve genel başarı durumu bağımsız değişkenler olarak modele dâhil edilip sıralı logit model tahminleri yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar odds oranı ve yüzdesel değişimler üzerinden yorumlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre; matematik problemlerini çözmeye yönelik tutum değişimlerinde anne ile baba eğitim düzeyi, anne mesleği, aile geliri, okul öncesi eğitim, düzenli kitap okuma, aile ilgisi ve genel başarı durumu faktörlerinin istatistiksel olarak anlamlı etkilerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Eğitim öğretim sürecine ailelerin daha etkin bir şekilde katılımının sağlanması ve öğretim programlarında öğrencilere düzenli kitap okuma alışkanlığını kazandırıcı faaliyetlere yer verilmesi önerilmiştir.
This study aimed to identify the factors that impacted the changes in primary school students' attitudes toward solving math problems using a generalized ordered logit model. In the econometric model, the dependent variable was the categorical attitude level toward solving math problems. The total score obtained from the attitude scale was divided into equal intervals, and low-frequency categories were merged to create a three-category ordinal dependent variable ordered from the lowest to the highest. In the data analysis, Chi-square tests were conducted, and independent variables such as parents' education level, gender, mother's occupation, preschool education, regular reading habits, family involvement, family income, in-class behavior, and overall academic performance were all included in the model. The ordered logit model estimates were interpreted using odds ratios and percentage changes. The findings indicated that parents' education level, mother's occupation, family income, preschool education, regular reading habits, family involvement, and overall academic performance had statistically significant effects on the attitude changes toward solving math problems. It was recommended that families be more actively involved in the educational process and that the curricula include activities in order to foster the regular reading habits among the students.