TÜRKİYE'NİN ELEKTRİKLİ ARAÇ İTHALATI VE GELECEK PROJEKSİYONU


Creative Commons License

Aydemir M. F., Bilici F.

INTERNATIONAL YILDIRIM BAYEZID SCIENTIFIC RESEARCH AND INNOVATION SYMPOSIUM-I, Bursa, Türkiye, 9 - 10 Mayıs 2025, ss.176-188, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bursa
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.176-188
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Elektrikli araçlar, çevre dostu özellikleri, göreceli olarak daha düşük yakıt maliyetleri, daha az bakım gereksinimi ve sessiz, konforlu bir seyahat deneyimi sunmaları gibi nedenlerle tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de tüketiciler ve işletmeler tarafından artan bir ilgiyle karşılanmaktadır. Elektrikli araç kullanımına yönelik artan ilgiyle birlikte, göreceli olarak sınırlı menzil, uzun şarj süreleri, şarj istasyonlarının yetersizliği, batarya ömrünün sınırlı olması ve yüksek başlangıç maliyetleri talebi kısıtlamaktadır. Ayrıca Türkiye’de yapılan son yasal düzenlemeler de elektrikli araç ithalatını belirli ölçülerde kısıtlamaktadır. Diğer yandan, son yıllarda özellikle yerli otomobil projesi TOGG başta olmak üzere birçok farklı şirket tarafından Türkiye’de elektrikli ticari araç üretimi gerçekleştirilmektedir. Her ne kadar yerli elektrikli araç üretimi hızla artsa da, iç pazarda oluşan toplam talep bu üretim kapasitesinin üzerinde gerçekleşmekte, bu nedenle ithal elektrikli araç sayısında önemli bir artış gözlemlenmektedir. Bu kapsamda bu çalışmanın amacı, Türkiye’de elektrikli otomobil ithalatını incelemek ve geleceğe yönelik bir projeksiyon ortaya koymaktır. Çalışmada, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ve Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verileri kullanılmıştır. Veriler, lojistik büyüme modeli ve bütünleşik otoregresif hareketli ortalama (ARIMA) modeli ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, önümüzdeki dönemde Türkiye’nin elektrikli araç ithalatının artış eğilimi göstereceği, yerli üretimin bu talebi karşılamak için daha da geliştirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca artan elektrikli araç talebi dikkate alındığında, Türkiye’de pazara sunulan ürünlerin ürün hattı derinliği, genişliği ve uzunluğunun artırılmasıyla tüketicilere yeterli sayıda seçeneğin sunulması, batarya teknolojileri başta olmak üzere önemli araç aksamlarının yerli üretimi, şarj altyapısının yaygınlaştırılması ve yenilenebilir enerji kaynaklarının elektrikli araç ekosistemiyle bütünleştirilmesine öncelik verilmesi gerektiği değerlendirilmektedir.

Electric vehicles are attracting increasing interest from consumers and businesses in Türkiye and worldwide due to their environmentally friendly features, relatively lower fuel costs, lower maintenance requirements, and quiet, comfortable travel experience. Despite the growing interest in the use of electric vehicles, the relatively limited range, long charging times, lack of charging stations, limited battery life, and high initial costs are limiting demand. In addition, recent legislation in Türkiye restricts the import of electric vehicles to a certain extent. On the other hand, many companies have produced electric commercial vehicles in Türkiye in recent years, most notably the domestic automotive project TOGG. Although the domestic production of electric vehicles has increased rapidly, the total demand in the domestic market exceeds this production capacity, leading to a significant increase in the number of imported electric vehicles. In this context, this study aims to analyze the imports of electric vehicles in Türkiye and present a future projection. The present study utilized data from the Turkish Statistical Institute (TurkStat) and the Automotive Distributors and Mobility Association (ODMD). The data were analyzed using the logistic growth and autoregressive integrated moving average (ARIMA) models. As a result of the study, it was concluded that Türkiye's imports of electric vehicles will show an upward trend in the coming period and that domestic production should be further developed to meet this demand. In addition, given the increasing demand for electric vehicles, it is assessed that priority should be given to increasing the depth, breadth and length of the product line offered to the market in Turkey to provide consumers with a sufficient number of options, domestic production of key vehicle components, especially battery technologies, expansion of charging infrastructure and integration of renewable energy resources into the electric vehicle ecosystem.