Copy For Citation
Kırgöz Ö., Yüksel Kaçan C., Özdemir A.
Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi, vol.6, no.1, pp.39-45, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
Abstract
Amaç: Bu çalışmada, Türkiye’de yaşayan hemşirelerin göçmen hastalara bakım verirken yaşadıkları sorunlar hakkında 2016-2022 yıllarında yapılmış çalışmaların verilerinin sistematik olarak incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Konuyla ilgili 45 ulusal/uluslararası yayın taranmış, örneklemi hemşirelerden oluşmayan, 2016-2022 yılları arasında yapılmamış çalışmalar incelenmemiştir. Dahil edilme/dışlama kriterlerine göre 8 yayın incelenmiştir. Türkiye’de görev yapan ve göçmen hastalara bakım veren hemşirelerle ilgili çalışmalara “Google Scholar, Science Direct, Pubmed, Dergipark, Academia, Cohrane Library” veri tabalarından ulaşılmıştır. Yayınlar çalışma yöntemleri ve bulguları açısından incelenmiştir.
Bulgular: Çalışmalar nicel, nitel ve örneklemi maksimum 339, minimum 10 hemşireden oluşmaktadır. “Dil ve iletişim engeli” kategorisindeki çalışmalarda, hemşirelerin dil ve iletişim engeli yaşadıkları hastaların iş yüklerini arttırdıklarını, tükenmişlik düzeylerinin yüksek olduğu bildirilmiştir. “Kültürel farklılıklar” kategorisindeki çalışmalarda, hemşirelerin kültürel farklılıklardan dolayı tedavi ve bakımda iş birliği yapamadıkları ve hemşirelerin kültürel duyarlılık seviyelerinin göçmen hasta bakımına katkısı belirtilmiştir. “Bakım algısı ve beklentisinde farklılıklar” kategorisindeki çalışmalarda, hastaların kişisel bakım uygulamalarını istemedikleri, kendi ülkelerindekinden farklı uygulama gördüklerinde saldırganlaştıkları bildirilmiştir.
Sonuç: İncelenen çalışmaların sonucunda göçmen hastalara bakım verilirken en fazla “dil ve iletişim engeli” konusunda sorun yaşandığı, bu sebepten dolayı bakım sürecinde hastalar ve hemşireler arasında güvensizlik yaşandığı bildirilmiştir. Bu noktada; hemşirelerin dil eğitimine önem verilmesi, hastanelerde tıp literatürüne hakim tercümanların istihdam edilmesi önerilebilir. Hemşirelerin karşılaştığı diğer sorunlar olan “kültürel farklılıklar” ve “bakım algısı ve beklentisinde farklılıklar” hususunda hemşirelik eğitiminde kültürlerarası duyarlılık konularına önem verilmesi, göçmen hastaların yoğun olduğu hastanelerde kültürlerarası farklılıklar temalı eğitimler düzenlenmesi, hemşirelerin bakım sürecinde tükenmişlik yaşamalarının önlenmesinde ve hemşirelere öz güven kazandırılmasında faydalı olacaktır.