Uluslararası Bir Dil Olarak İngilizce Kavramı Açısından Küresel İngilizce Ders Kitaplarının Karşılaştırmalı Analizi


Çam E., SALI P.

Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.14, sa.3, ss.627-649, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

İngilizcenin son yıllarda küresel çapta yayılması, İngiliz Dili Eğitimi (ELT) alanında anadilcilik (native-speakersim) ideolojisinin uzun süredir devam eden hakimiyeti hakkında önemli soruları gündeme getirmiştir. ELT materyalleri üzerine yapılan güncel araştırmalar, yakın çevre ülkelerine, onların standart İngilizce kullanımına ve kültürel değerlerine öncelik veren yaygın yaklaşımı, eleştirel bir gözle incelemektedir. Bu çalışmalar ayrıca, ELT materyallerinde hem yerel hem de küresel çeşitliliği entegre eden daha geniş bir bakış açısına yönelik artan talebi vurgulamaktadır. Ancak, mevcut ELT kaynaklarında bu entegrasyonun asgari düzeyde olduğu ve nispeten az keşfedilmiş bir alan olarak kaldığı görülmektedir. Bu çalışma, Türkiye'de İngilizce öğretiminde yaygın olarak kullanılan iki küresel ders kitabını analiz ederek bu boşluğu gidermeyi amaçlamaktadır: Language Hub Elementary ve English File Fourth Edition Elementary. Analiz, Uluslararası Dil Olarak İngilizce (EIL) kavramı içerisinde, Kachru'nun İngilizce Dili'nin Üç Konsantrik Dairesi olarak bilinen çerçevesine dayalı olarak gerçekleştirilmiştir. Analiz bulguları, her iki ders kitabının da İngilizcenin geniş kullanım yelpazesini ve dünya çapındaki farklı kullanıcılarını temsil etmekte yetersiz kaldığını ortaya koymuştur. Language Hub Elementary, genişleyen çember ülkelerinden çeşitli karakterleri, aksanları ve kültürel unsurları dahil ederek daha kapsayıcı bir yaklaşım benimsemektedir. Bununla birlikte, English File Fourth Edition Elementary, iç çember karakterleri, onların dil kullanımları ve Anglo-Sakson kültürünün unsurları lehine açık bir önyargı sergilemektedir. Dış çember ülkelerindeki yerel kültürlerin zengin dokusu her iki kitapta da yer almamaktadır. Benzer şekilde, Türk kültür öğelerine Language Hub Elementary'de hiç rastlanmazken, English File Fourth Edition Elementary'de çok sınırlı yer verilmiştir. Bu çalışmanın bulguları, küresel bağlamda daha kapsayıcı ve kültürel çeşitliliğe sahip ELT materyallerine duyulan ihtiyacı vurgulamakta ve hem materyal tasarımcıları hem de ELT akademisyenleri için önemli çıkarımlarda bulunmaktadır.
The global spread of English in recent years has made the native speaker ideology, dominant in ELT for years, questionable. Recent studies on English textbooks point to a shift from the inner circle bias towards a more pluralistic approach, embracing the different uses and users of English and the variety of associated cultural elements. This study aims to analyse two textbooks commonly used in Turkey to teach English, Language Hub Elementary and English File Fourth Edition Elementary. The textbooks are evaluated in line with the concept of English as an International Language (EIL) drawing on Kachru's framework, the Three Concentric Circles of the English Language. The results reveal that these two recently published books do not represent the diversity of English uses, users, and local cultures from the outer circle counties. Compared to English File Fourth Edition Elementary, Language Hub Elementary shows a more pluralistic approach, presenting a sheer number of characters and a variety of accents and cultural elements from the expanding circle. On the other hand, a marked bias towards inner circle characters, their standard English, and the elements of Anglo-Saxon culture has been identified in English File Fourth Edition Elementary. The aspects specific to Turkish culture are unavailable in Language Hub Elementary and are quite limited in English File Fourth Edition Elementary. The study’s findings offer important implications for material designers and ELT scholars.