Denk Olmayan Gruplarda Ortak Maddeli ve Ortak Değişkenli Desenlerde Yapılan Kernel ve Klasik Test Kuramına Dayalı Eşitleme Yöntemlerine Ait SonuçlarınınKarşılaştırılması


Creative Commons License

Sezer Başaran E., Mutluer C., Çakan M.

VIII. ULUSLARARASI EĞİTİMDE VE PSİKOLOJİDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME KONGRESİ, İzmir, Türkiye, 21 - 23 Eylül 2022, ss.251-252

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.251-252
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Test sonuçlarının karıştırılabilmesi ve birbiri yerine kullanılabilmesi ölçme ve değerlendirme uygulamalarında önemli yere sahiptir. Bunun için elde edilen puanların test eşitleme desenleri ve yöntemleri kullanılarak eşitlenmesi gereklidir. Denk olmayan grupların eşitlenmesinde en çok kullanılan desenlerden biri ortak maddeli desendir (NEAT). Ancak bazı durumlarda testlerde ortak madde kullanılması mümkün olmayabilir (ALES, SweSAT gibi) veya ortak maddelerde yanlılık, çeviri hatası gibi sorunlar yaşanabilir. Bu tür durumlarda ortak değişkenli desen (NEC) de kullanılabilir (Lu & Guo, 2018). NEC ve NEAT desenlerindeki eşitleme sonuçlarının karşılaştırıldığı alınyazındaki çalışmalara bakıldığında farklı sonuçlara ulaşıldığı görülmektedir. Bazı çalışmalarda NEAT deseninde NEC desenine göre daha doğru sonuçlar elde edilirken bazı çalışmalarda Kernel eşit yüzdelikle eşitlemeyle NEC ve NEAT desenlerinde elde edilen sonuçların birbirine yakın olduğu görülmüştür (Akin-Arikan, 2020; Wallin & Wiberg, 2019). Bazı çalışmalarda ise NEC deseninde NEAT deseninden daha iyi sonuçlar elde edilmiştir (Akin-Arikan, 2020; Yurtcu, Kelecioglu & Boone, 2021; Wallin & Wiberg, 2019). Ancak bu çalışmalardaki ortak değişkenler de farklıdır (cinsiyet, sosyoekonomik düzey gibi). Bu anlamda test eşitlemede NEAT deseni kullanılamadığında uygun kovaryantların bilinmesi önemlidir. Bu araştırmada TIMSS 2019 fen testi puanları kullanılarak denk olmayan gruplarda NEC ve NEAT desenlerinde Kernel ve klasik test kuramına dayalı yöntemlere ait eşitleme sonuçlarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Ortak maddeli test deseninde klasik test kuramındaki Tucker, Levine gerçek puan, Levine gözlenen puan ve eşit yüzdelikli eşitleme (ön düzgünleştirme ve son düzgünleştirme) yöntemleri ile Kernel eşitlemedeki doğrusal ve eşit yüzdelikli eşitleme yöntemleri kullanılmıştır. Ortak değişkenli test deseninde test dilini evde kullanma sıklığı, öğrenme için ev kaynakları, fen öğrenmeyi sevme ve öğrencinin fendeki özgüveni ortak değişken olarak analize dahil edilmiştir. Ayrıca ortak madde sayısı oranı farklılaşan (yüksek ve düşük) iki test eşitleme uygulamasına ait sonuçlar da karşılaştırılmıştır. Betimsel araştırma deseninde tasarlanan bu araştırmanın çalışma grubunu TIMSS 2019’da e-TIMSS uygulamasına katılan ve uluslararası fen yeterlik düzeylerine göre düzeyleri farklılaşan Singapur (595, List düzey); Kanada (523, orta düzey) ve Sili (469, alt düzey) ülkelerindeki toplam 2634 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama araçları dördüncü sınıf düzeyinde TIMSS 2019 fen testine ait B1, B13 ve B14 kitapçıklarıdır. Araştırma verisi Kernel ve klasik test kuramına dayalı eşitleme yöntemleriyle R programı (kequate ve equate paketleri) ve Rage kullanılarak eşitlenmiştir. Sonuçlar WMSE, SEE ve PRE değerlerine göre değerlendirilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre NEAT desenindeki klasik test kuramına dayalı eşitleme yöntemleri için en az hata içeren yöntemin ortak madde sayısı yüksek testlerde Levine gözlenen puan (lineer); ortak madde sayısı düşük testlerde ise on düzgünleştirme (eşit yüzdelikli) olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca NEAT desenindeki Kernel eşitleme sonuçlarına göre en az hata içeren yöntemin ortak madde sayısı yüksek testlerde son tabakalama (lineer); ortak madde sayısı düşük testlerde ise son tabakalama (eşit yüzdelikli) olduğu saptan mistir. NEG desenindeki Kernel eşitleme sonuçlarına göre ortak madde sayısı yüksek testlerde lineer eşitlemenin; ortak madde sayısı düşük testlerde eşit yüzdelikli eşitleme yönteminin daha az hataya sahip olduğu bulunmuştur. Ayrıca tüm ortak değişkenlere ait sonuçların birbirine yakın olduğu görülmüştür. Son olarak klasik test kuramına dayalı ve Kernel eşitlemeye ait tüm eşitleme yöntemleri ve desenlerdeki sonuçlar karşılaştırılmıştır. Ortak madde sayısının düşük olduğu testler için NEAT deseninde klasik test kuramına dayalı ön düzgünleştirme yönteminde (eşit yüzdelikli eşitleme) daha az hataya sahip sonuçlar elde edilmiştir. Testlere ait ortak madde sayısı yüksek olduğunda NEG deseninde Kernel eşitlemeye ait lineer eşitleme yönteminde daha az hataya sahip sonuçlar elde edilmiştir. Ayrıca dil, fen öğrenmeyi sevme ve fene karşı özgüven değişkenleri için benzer sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda ortak değişken sayısı yüksek ve düşük testlerin ikisinde de NEG desendeki sonuçların NEAT desenindeki sonuçlardan daha az hataya sahip olduğu bulunmuştur. Bu sonuç alınyazındaki bazı çalışmalarla tutarlıdır (Akin-Arikan, 2020; Yurtcu, Kelecioglu & Boone, 2021; Wallin & Wiberg, 2019). Araştırmanın sonucuna göre test eşitlemede bu araştırmadaki tüm ortak değişkenlerin kullanılabileceği; eğer bu ortak değişkenlere ait veri yoksa testlere ait ortak madde sayısı yüksek olduğunda NEAT deseninde son tabakalama (lineer) yöntemi kullanılabileceği önerilmektedir.