Copy For Citation
Küçüksüleymanoğlu E. R.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.3, pp.1041-1053, 2019 (Peer-Reviewed Journal)
Abstract
Hem kitle iletişim araçlarında hem de
akademik toplulukta, liderlerin etik ve etik dışı davranışlarına ilgi artmıştır
Bu araştırmanın amacı; ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerin sıfatlara
dayalı kişilik tiplerinin (SDKT) etik liderlik performanslarına etkisinin
ölçülmesidir. Çalışma grubunun seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden,
maksimum çeşitlilik yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın örneklemini 113
orta öğretim kurumu yöneticisi oluşturmaktadır. Bacanlı ve.diğ. (2009)
tarafından geliştirilen “Sıfatlara Dayalı Kişilik Ölçeği” ve Yılmaz (2006)
tarafından geliştirilen “Etik Liderlik Ölçek”leri kullanılmıştır. Doğrusal regresyon analizi sonucunda, beş
boyutlu kişilik özelliklerinden dışadönüklük, uyumluluk ve gelişime açıklık
iletişimsel etik boyutunu; dışadönüklük, gelişime açıklık, duygusal denge
kişilik tiplerinin iklimsel etiği; sorumluluk tip özelliğinin davranışsal etiği
ve sorumluluk ve uyumluluk kişilik alt boyutlarının karar vermede etiği anlamlı
düzeyde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.