Biyomimikri ve Uygulama Örnekleri


Koşar B., Akıllı M.

IGSCONG'22, Bursa, Türkiye, 8 - 11 Haziran 2022, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bursa
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dünya nüfusu hızla artmakta kaynaklarımız ise bir o kadar hızlı azalmaktadır. Gelecek

nesillerin ihtiyaçlarını karşılayabilecekleri bir dünya bırakmak için sürdürülebilir yaşam

gereklidir. Sürdürülebilir yaşam ise doğayı korumayı ve kaynakları verimli kullanmayı, birey,

çevre ve toplum etkileşimini gerektirir. Bu doğrultuda Fen Bilimleri Dersi Öğretim

Programı’nın özel hedeflerinden biri de birey, çevre ve toplum arasındaki karşılıklı etkileşimi

fark ettirmek; toplum, ekonomi ve doğal kaynaklara ilişkin sürdürülebilir kalkınma bilincini

geliştirmektir. Doğayı koruyarak, verdiğimiz zararı en aza indirgeyen çözümler üretmeyi

amaçlayan biyomimikri bilim alanı doğadan ilham alan sürdürülebilir tasarım ve teknolojiler

üretir. Biyomimikri terimi biyo ve mimikri kelimelerinin birleşiminden meydana gelmektedir.

Biyo doğa, hayat, yaşam anlamlarına gelirken, mimikri taklit etmek anlamındadır. Doğayı

taklit eden teknolojiler oluşurken gözlem yapma, soru sorma, araştırma, sınıflama, üretme,

buluş yapma gibi bilimsel süreç becerilerini kullanmak gerekmektedir. Biyomimikri eğitimi

Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nın da geliştirmeyi hedeflediği bilimsel süreç, yaşam,

mühendislik ve tasarım becerilerini geliştirmektedir. Bu becerilerin geliştirilmesinde ve

geleceğe yön verecek çocukların yetiştirilmesinde görev alan öğretim programları

doğrultusunda, disiplinlerarası bir yaklaşımla oluşturulan Biyomimikri eğitim çalışmalarına,

okullarda yaygınlaşmakta olan STEM eğitimi içerisinde veya bir alternatif olarak yer

verilmesi önemli katkılar sağlayacaktır. Doküman incelemesine dayalı olarak oluşturulan bu

araştırmada biyomimikri biliminin eğitimde yerine, Fen Bilimleri dersi özel hedefleriyle

tutarlılığına, STEM ile olan bağlantısına değinilmiş ve yurt içi ve dışında okullarda yapılmış

Biyomimikri uygulamalarından örneklere yer verilmiştir.

The worlds population is increasing rapidly, and our resources are declining as quickly. A

sustainable life is necessary in order to leave a world where future generations can meet their

needs. Sustainable life requires protecting nature and using resources efficiently, interacting

with the individual, environment and society. In this respect, one of the specific objectives of

the Science Curriculum is to make people realize the mutual interaction between the

individual, the environment and the society; to develop awareness of sustainable development

regarding society, economy and natural resources. The field of biomimicry, which minimize

the damage we do by protecting nature, aims to produce solutions that produces sustainable

designs and technologies inspired by nature. The term biomimicry comes from the

combination of the words bio and mimicry. While bio means nature, life; mimicry means to

imitate. It is necessary to use scientific process skills such as observing, asking questions,

researching, classifying, producing and inventing while technologies that imitate nature are

being developed. Biomimicry education develops the scientific process, life, engineering and

design skills that the Science Curriculum aims to develop. It will make important

contributions to include Biomimicry education studies, which are created with an

interdisciplinary approach, in line with the curricula that are involved in the development of

these skills and raising children who will shape the future, within the STEM education that is

becoming widespread in schools or as an alternative. In this research, which was created

based on document review, the place of biomimicry in education, its consistency with the

specific objectives of the Science course, its connection with STEM were mentioned, and

examples of Biomimicry applications made in schools in Turkey and abroad were included.