IGSCONG'22, Bursa, Türkiye, 8 - 11 Haziran 2022, (Özet Bildiri)
Dünya nüfusu hızla artmakta kaynaklarımız ise bir o kadar hızlı azalmaktadır. Gelecek
nesillerin ihtiyaçlarını karşılayabilecekleri bir dünya bırakmak için sürdürülebilir yaşam
gereklidir. Sürdürülebilir yaşam ise doğayı korumayı ve kaynakları verimli kullanmayı, birey,
çevre ve toplum etkileşimini gerektirir. Bu doğrultuda Fen Bilimleri Dersi Öğretim
Programı’nın özel hedeflerinden biri de birey, çevre ve toplum arasındaki karşılıklı etkileşimi
fark ettirmek; toplum, ekonomi ve doğal kaynaklara ilişkin sürdürülebilir kalkınma bilincini
geliştirmektir. Doğayı koruyarak, verdiğimiz zararı en aza indirgeyen çözümler üretmeyi
amaçlayan biyomimikri bilim alanı doğadan ilham alan sürdürülebilir tasarım ve teknolojiler
üretir. Biyomimikri terimi biyo ve mimikri kelimelerinin birleşiminden meydana gelmektedir.
Biyo doğa, hayat, yaşam anlamlarına gelirken, mimikri taklit etmek anlamındadır. Doğayı
taklit eden teknolojiler oluşurken gözlem yapma, soru sorma, araştırma, sınıflama, üretme,
buluş yapma gibi bilimsel süreç becerilerini kullanmak gerekmektedir. Biyomimikri eğitimi
Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nın da geliştirmeyi hedeflediği bilimsel süreç, yaşam,
mühendislik ve tasarım becerilerini geliştirmektedir. Bu becerilerin geliştirilmesinde ve
geleceğe yön verecek çocukların yetiştirilmesinde görev alan öğretim programları
doğrultusunda, disiplinlerarası bir yaklaşımla oluşturulan Biyomimikri eğitim çalışmalarına,
okullarda yaygınlaşmakta olan STEM eğitimi içerisinde veya bir alternatif olarak yer
verilmesi önemli katkılar sağlayacaktır. Doküman incelemesine dayalı olarak oluşturulan bu
araştırmada biyomimikri biliminin eğitimde yerine, Fen Bilimleri dersi özel hedefleriyle
tutarlılığına, STEM ile olan bağlantısına değinilmiş ve yurt içi ve dışında okullarda yapılmış
Biyomimikri uygulamalarından örneklere yer verilmiştir.
The worlds population is increasing rapidly, and our resources are declining as quickly. A
sustainable life is necessary in order to leave a world where future generations can meet their
needs. Sustainable life requires protecting nature and using resources efficiently, interacting
with the individual, environment and society. In this respect, one of the specific objectives of
the Science Curriculum is to make people realize the mutual interaction between the
individual, the environment and the society; to develop awareness of sustainable development
regarding society, economy and natural resources. The field of biomimicry, which minimize
the damage we do by protecting nature, aims to produce solutions that produces sustainable
designs and technologies inspired by nature. The term biomimicry comes from the
combination of the words bio and mimicry. While bio means nature, life; mimicry means to
imitate. It is necessary to use scientific process skills such as observing, asking questions,
researching, classifying, producing and inventing while technologies that imitate nature are
being developed. Biomimicry education develops the scientific process, life, engineering and
design skills that the Science Curriculum aims to develop. It will make important
contributions to include Biomimicry education studies, which are created with an
interdisciplinary approach, in line with the curricula that are involved in the development of
these skills and raising children who will shape the future, within the STEM education that is
becoming widespread in schools or as an alternative. In this research, which was created
based on document review, the place of biomimicry in education, its consistency with the
specific objectives of the Science course, its connection with STEM were mentioned, and
examples of Biomimicry applications made in schools in Turkey and abroad were included.