Sosyal duygusal öğrenme üzerine geliştirilen alternatif programlara genel bakış


Sağıroğlu H. H., Türen Ş., Çağlayan İ., Çapar B., Demir Öğrenci K., Kuru N.

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, ss.179-199, 2025 (TRDizin)

Özet

Bu çalışma erken çocukluk döneminde sosyal duygusal öğrenme becerilerinin gelişimine yönelik oluşturulan eğitim programlarına karşılaştırmalı genel bir bakış sunmayı amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında, etkililiği bilimsel araştırmalarla kanıtlanmış önleyici programlar arasından WITS, INSIGHTS Intervention, The Incredible Years, Michigan Model for Health, I Can Problem Solve, Captain McFinn: Explore Kindness, PAX Good Behavior Game, Tuning in to Kids ve Kimochis programları incelenmiştir. Çalışma, bu programların amaçlarını, niteliklerini, uygulama alanlarını ve sonuçlarını ele alarak sosyal-duygusal öğrenme alanındaki mevcut durumu daha iyi anlamaya katkıda bulunmayı hedeflemektedir. Araştırma nitel araştırma desenlerinden doküman analizi modelinde yürütülmüştür. Bulgular hedef yaş grubu, eğitim süresi, eğitim materyalleri, sosyalduygusal öğrenme becerileri, programın amaçları, eğitici eğitimi, aile katılımı ve toplum katılımı gibi boyutlar açısından ele alınmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda, okul öncesi dönem çocuklarının sosyal duygusal öğrenme becerilerini geliştirmek için eğitimcilerin, araştırmacıların ve ebeveynlerin bu tür programları kullanmalarının faydalı olacağı düşünülmektedir.