Polypropylene is frequently used in the automotive industry due to its mechanical properties. Polypropylene, which is painted, coated, etc., before it is used in automobiles, undergoes activation processes due to its low surface energy and primer is applied to the surface before painting. In this study, the changes in the wettability, surface energy and paint strength of polypropylene, which underwent atmospheric pressure plasma (ABP) and flame activation surface activation processes, were examined and the results were compared. The relationship between adhesion and wettability was investigated. In order to understand the interaction between ABP and the polypropylene surface, experiments were carried out with two different processing speeds (30 mm/s ve 100mm/s). Experimental results show that the ABP treatment can significantly increase the wettability and adhesion properties of polypropylene and the ABP treatment can be an environmentally friendly alternative to other activation methods
Polipropilen, sahip olduğu üstün mekanik özelliklerden dolayı otomotiv sektöründe sıklıkla kullanılmaktadır. Otomobillerde kullanılması için boyama, kaplama vb. işlemler yapılan polipropilenin yüzey enerjisinin düşüklüğü nedeniyle aktivasyon işlemleri görmektedir ve yüzeye boya öncesi astarlama uygulaması yapılmaktadır. Bu çalışmada atmosferik basınçlı plazma (ABP) ve alevle dağlama yüzey aktivasyonu işlemleri gören polipropilenin ıslatılabilirliği, yüzey enerjisi ve boya mukavemetindeki değişimler incelenmiş, elde edilen sonuçlar karşılaştırılmıştır. Yapışma ve ıslatılabilirlik arasındaki ilişki araştırılmıştır. ABP ile polipropilen yüzeyi arasındaki etkileşimi anlayabilmek için iki farklı işlem hızı (30 mm/s ve 100mm/s) ile deneyler yapılmıştır. Deneysel sonuçlar, ABP işleminin polipropilenin ıslanabilirliğini ve yapışma özelliklerini önemli ölçüde artırabileceğini ve ABP işlemin diğer aktivasyon yöntemlerine kıyasla çevreci bir alternatif olabileceğini göstermektedir.