Copy For Citation
Karatepe Ç., Fidan N.
International Journal of Language Academy, vol.8, no.35, pp.273-286, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
-
Publication Type:
Article / Article
-
Volume:
8
Issue:
35
-
Publication Date:
2020
-
Doi Number:
10.29228/ijla.47795
-
Journal Name:
International Journal of Language Academy
-
Journal Indexes:
EBSCO Education Source, ERIC (Education Resources Information Center), Linguistic Bibliography, MLA - Modern Language Association Database
-
Page Numbers:
pp.273-286
-
Bursa Uludag University Affiliated:
Yes
Abstract
https://ijla.net/?mod=tammetin&makaleadi=&key=47795
Argo her zaman günlük dilin
bir parçası olmuştur. Ergenlerin kullandığı argo dil daha fazla çeşitlilik
gösterir. Öğretmenler liselerde yaygın
argo kullanımıyla başa çıkmakta güçlük çekmekterdir. Ergenlerin argo
kullanma eğilimi kişilik oluşumunun bir parçasıdır ve onlara özgü bir iletişim
yöntemi olarak görülür.
Bu çalışma bir Türk Mesleki
ve Teknik Lisesinde okuyan (n:93) bir grup öğrencisinin gündelik dilde argo
kullanımını nasıl algıladıklarını anlamayı amaçlar.
Veri bir anket ve yüz yüze
görüşme protokoolü aracılığı ile toplandı. Anket ile toplanan veri Independent
Samples t-Test kullanılarak ve betimsel istatistik ile analiz edildi. Yüzyüze
görüşme kayıtlarında tekrar eden temalar saptanarak, elde edilen bilgi ile
araştırma sorularını cevaplamada istatistiki bulguları destekleyici bilgi
kaynağı olarak kullanıldı.
Bulgular kız ve erkek
öğrenci gruplarının argoyu farklı algıladıklarını göstermiştir. Erkek öğrenciler argoyu daha çok bir grubun
üyesi olduklarını göstermek için kullanırken, kız öğrencilerin argoyu alışkanlıktan
kullandıklarını düşündükleri bulunmuştur. Ayrıca, kız öğrencilerin cevapları argo
kullanırken kendi gruplarını da düşünme eğiliminde oldukları saptanmıştır.
Her iki grup için de bir sosyal gruba dahil olmak
çabası önemli bir belirleyici etkendir. Beklendiği üzere, kız öğrenciler sosyal
medyadan çok etkilendiklerini bildirmişlerdir. Ayrıca, erkek öğrenciler kendi
arkadaşlarının, kızların arkadaşlarından daha sıklıkla argo kullandıklarını
düşündükleri görülmüştür.
Erkek öğrencilerin argo kullanma alışkanlıkları ile babalarının eğitim
altyapısı arasında bir ilişki olduğu bulunmuştur. Babası daha uzun süre eğitim almış olan erkek
öğrenciler babası daha kısa süre eğitim almış olanlar kadar çok argo
kullanmadıklarını belirtmişlerdir.
Babası daha uzun süre eğitim almış olanlar akran grubunu suçlama eğilimi
göstermişlerdir. Fakat daha az eğitim almış babaların oğulları aynı konuda aile
çevresini ve sosyal medyayı suçlama eğilimi göstermişlerdir.