Bursa Uludağ Üniversitesi Veteriner ve Tıp Fakülteleri Öğrencilerinin Zoonoz Hastalıklar Hakkındaki Farkındalık Düzeylerinin Değerlendirilmesi


Creative Commons License

Kayabaşlı G., Özkul T., Atıcı E.

Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku Tarihi Dergisi, vol.27, no.2, pp.128-137, 2019 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Amaç: Tek sağlık konsepti temelinde tıp ve veteriner fakülteleri 1. ve son sınıf öğrencilerinin zoonozlar

konusundaki farkındalık düzeylerinin karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesidir. Gereç ve Yöntemler:

Örneklemi, Bursa Uludağ Üniversitesi Tıp ve Veteriner Fakülteleri 1. ve son sınıf öğrencisi 1.004

kişi oluşturmaktadır (n=598). Katılım oranı %59,6’dır. Veri toplama aracı olarak kullanılan anket formunun

birinci bölümü cinsiyet, yaş, fakülteye girmeden önce en uzun süre yaşanılan yer, fakülte-sınıf

değişkenleriyle zoonoz hastalıklarla ilgili bilgiyi nereden edindikleri, ailede zoonoz hastalık geçirilme durumu

ve tek sağlık konseptinin tanımını yazmalarını içermektedir. İkinci bölümde, zoonozlar hakkındaki

bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla üçlü likert skalası kullanılarak hazırlanan 17 ölçüm maddesi

yer almaktadır. Analizde SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Bulgular: Zoonoz bilgisine sahip olduğunu

ifade edenlerin oranı %60,2’dir. Bilginin edinildiği yer olarak ilk sırada okul (%74,8) bulunmaktadır.

Pet besleme oranı %64,7 çiftlik hayvanıyla ilgilenme oranı %34,4’tür. Ailede zoonoz hastalık

geçirme durumu düşük olup (%4,5), en sık görülen hastalık bruselloz (%74)’dur. Tek sağlık konseptini

bildiğini ifade edenlerin oranı %14,2’dir. Bu oran veteriner öğrencilerinde (%98,8) yüksektir. Tek sağlık

tanımını yapanların tamamı veteriner fakültesi öğrencileridir. Tanımlamada en çok sağlık hizmeti

sunumunda hekim-veteriner iş birliğine (%48,7) değinilmiştir. On yedi ölçüm maddesinden veteriner fakültesi

öğrencilerinin tıp fakültesi öğrencilerinden ve her iki fakültede de son sınıf öğrencilerinin birinci

sınıf öğrencilerinden daha fazla puan aldıkları saptanmıştır. Sonuç: Zoonoz bilgisinin tıp öğrencilerinde

daha az olması, tek sağlık konseptine yabancı olduklarının görülmesi, toplumun sağlık gereksinimlerini

dikkate alan bütüncül hizmet anlayışını zayıflatmaktadır. Küresel düzeyde etkiye sahip olan zoonozlarla

mücadelede insan-hayvan-çevre sağlığı birlikte değerlendirilerek tıp ve veteriner hekimlerinin iş birliği

içinde çalışması, eğitimin interdisipliner olarak sunulması önemlidir.

Anah tar Ke li me ler: Tek sağlık; zoonoz hastalıklar; disiplinlerarası eğitim; küresel sağlık;

tıp eğitimi; veteriner hekimliği eğitimi