Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Mezuniyet Sonrası Eğitimi İyileştirme Programı Çerçevesinde İyi Hekimlik Uygulamaları ve Simülasyon Merkezinin (USİM) Geliştirilmesi Uygulamalı Araştırma Projesi


Creative Commons License

Alper Z. (Yürütücü), Sağlam H., Aydin M. O., Kafa İ. M., Beçeren Öztürk R., Çahantimur A., et al.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2018 - 2020

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Nisan 2018
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2020

Proje Özeti

Bilindiği gibi USİM, Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi İyi Hekimlik Uygulamaları ve Simülasyon Merkezi öncelikle mezuniyet öncesi eğitimin kalitesini iyileştirmek amacı ile UÜ Bilimsel Araştırma Proje Biriminin desteği ile gerçekleşen bir alt yapı projesidir. Temel amaçları; bu dönemdeki öğrencilerin hasta ile ilk iletişiminin simülasyon ile öğrenilmesi, hasta karşılama ve triaj eğitimleri, fizik muayene, nabız, tansiyon, enjeksiyon, idrar sondası, nazogastrik ve orogastrik sonda takma gibi klinik beceri eğitimlerinin işlem basamaklarını hasta ile karşılaşmadan öğrenmek, EKG çekimi ve değerlendirilmesi, Temel ve İleri Yaşam Desteği uygulamalarının öğrenilmesi, farklı hasta senaryoları ile farklı hasta grupları ile iletişim tekniklerinin öğrenilmesi, ekip çalışmaları ve kriz yönetimi eğitimlerinin gerçek ortam simülasyonu ile öğrenciye aktarılması ile öğrencinin bilgi, tutum ve davranışlarının hem eğitici, hem öğrenci, hem de akranları tarafından objektif değerlendirilmesidir. Projenin tamamlanması ile18.01.2016 tarihinde Birim öğrencilerin aktif kullanımına açılmış, aynı dönemde UÜTF de Entegre Eğitim Sistemine geçilmesi de birimin eğitime entegrasyonu çalışmaları da aktif bir şekilde sağlanmıştır.

Tıp eğitimi mezuniyet öncesi ve sonrası ile bir bütündür. Simülasyon ile eğitim mezuniyet öncesi eğitimde olduğundan çok daha büyük bir hızla mezuniyet sonrası eğitimde de yerini almış, sadece araştırma ve planlama yapılmasında değil muayene, invaziv, non-invaziv girişimler, cerrahi tekniklerin geliştirilmesi ve bu alanlarda eğitimler verilerek ustalık kazanılması ve ustalığın değerlendirilmesinde de kullanıma girmiştir.

Tıpta eğitim, demonstrasyon, uygulama ve tecrübe kazanılması ile gelişen girişimsel yetenekler, teorik yetenekler (bilgi ve karar alma yetisi) ve pratik bilgilerden (elle müdahale edilen görevler) oluşmaktadır. Ancak yapılan çalışmalar bu şekilde eğitimlerin komplikasyonlarının tahminlerden çok daha fazla oranda gerçekleştiğini ortaya koymaktadır. Amerikan Sağlık Araştırmaları ve Kalite Kurumu tarafından yapılan bir araştırmaya göre Amerika'da sadece bir yıl içerisinde (2000), ameliyat sonrası enfeksiyonları, ameliyatlarda unutulan yabancı cisimler, tekrar açılan ameliyat yaraları ve ameliyat sonrası kanamaları gibi bazı cerrahi komplikasyonlardan dolayı 2.4 milyon gün fazladan hastane konaklaması, 9.3 milyar dolar fazladan tedavi masrafı ve 32.000 adet ölüm vakası gerçekleştiği gösterilmiştir. Bu amaçla geliştirilen robotik cerrahi sistemleri ve tıbbi robotik destekli simülatörler ile cerrahların ameliyat hareketlerini kendilerinin de analiz etmeleri ve objektif olarak değerlendirip cerrahi müdahale yeteneklerini geliştirmeleri ile bu oranlarda azalma beklenmektedir.

Bu proje kapsamında Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi eğitim birimleri arasında yer alan USİM'de mezuniyet sonrası eğitimin iyileştirilmesi, bu birimin ülkemizde Referans Eğitim Merkezi haline getirilmesi, bir taraftan UÜTF de mezuniyet sonrası eğitimin iyileştirilmesi ve geliştirilmesi sağlanırken, diğer taraftan referans eğitim birimi kimliği ile ülke genelinde eğitimler planlanması, UÜTF ye gelir getiren bir birim olarak mezuniyet öncesi eğitimin şartlarının sürekli geliştirilmesi ve güncel kalmasının sağlanması amaçlanmıştır.