Yürekli S. (Executive), Yüce M., Şahin Caner A., Özyurt V., Çakır E. U., Mert A., et al.
Erasmus Project, 2019 - 2022
1. İzleme: Proje faaliyetlerinin
ilerlemesi, kalitesi ve başarısı nasıl izlendi? Lütfen kullandığınız nitel ve
nicel göstergeleri açıklayın. Lütfen ilgili personel ve izleme faaliyetlerinin
zamanlaması ve sıklığı hakkında bilgi verin.
Proje süresince aylık, üç aylık
şeklinde sürekli toplantılar yapılmıştır. Toplantılar pandemi öncesinde yüz
yüze gerçekleştirilmiştir. Pandemi süresinde ise online olarak
gerçekleştirilmiştir. Proje çalışmalarında gerekli olan dönemlerde yüksek
öğretim öğrencileri ile anket çalışmaları yapılmıştır. Yapılan anketlerin
değerlendirmeleri yapılmıştır. Daha sonra anketler hakkında ulusal ve ulusötesi
ortaklarla düzenlenen toplantılarda anket değerlendirmesi yapılmıştır. Ayrıca
diğer ortaklarla sürekli telefon, mail, görüntülü görüşme şeklinde proje
konusunda sürekli irtibat halinde olunmuştur.
2. Lütfen Proje
Yönetimi ve Uygulama hibesinin kapsadığı proje faaliyetlerini ve
giderlerini açıklayın. Talep edilen tutar, proje süresine göre otomatik olarak
hesaplanandan farklıysa, lütfen nedenini açıklayın.
-Proje Yönetimi ve Uygulama hibesinin
kapsadığı proje faaliyetleri kapsamında proje faaliyetleri için poster, bülten,
kalem, kağıt, usb vb. materyal alımları yapılarak, bunlar proje tanıtımında
kullanılmıştır.
-Proje toplantıları için ulusal ve
ulus ötesi seyahat için harcamalar yapılmıştır.
-Proje toplantılarının
gerçekleştirilmesinde konaklama için en uygun fiyatlı otellerde kalınmaya
çalışılmıştır.
-Proje içesinde görevli olan proje
ekibine altışar aylık dönemde çalışmalarının karşılığında ödemeler yapılmıştır.
-Ülkemizde yaşanan ekonomik kriz vb.
nedenlerden dolayı, en son ulusal ve ulusötesi ortaklarımız ile Bursa Uludağ
Üniversitesi’nde yaptığımız toplantıda bütçe yetersizliği ile karşılaşılmıştır.
Toplantı düzenlemesi için yapılması gereken harcamalar bireysel olarak
karşılanması gerekmiştir. Ek yatırılması gereken bütçenin avans olarak
kullanılması talep edilmiş fakat proje birimince bu talep reddedilmiştir.
3. Proje
sonuçlarını ortaklığınızın içine ve dışına kimlere yaydınız? Lütfen hedef
kitlenizi özellikle yerel/bölgesel/ulusal/AB/uluslararası düzeyde tanımlayın ve
seçimlerinizi açıklayın.
Proje sonuçlarını öncelikle ulusal ve
ulusötesi proje ortakları ile paylaştık. Proje yaygınlaştırması için
Türkiye’nin en büyük gazetesi olan Hürriyet gazetesinde haber yapılarak
projenin bilinirliği, amacı hedef kitlesi konularında tüm yerel yada internet
ortamındaki okuyucular proje hakkında bilgilendirilmiştir. Diğer hedef kitlemiz
olan yüksek öğretimdeki öğrenciler için yüksek lisans programında ders, seminer
ve sözlü bilgilendirme yoluyla proje yaygınlaştırması yapılmıştır. Lisans
düzeyinde de birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerine bilgilendirme toplantıları
yapılmıştır. Bu bağlamda Azerbaycan Devlet Üniversitesi’nde de öğrencilere
tanıtım, bilgilendirme faaliyetleri yapılmıştır.
Proje ortağımız Gaziantep
Üniversitesi ile online olarak lisans düzeyinde engellilerle ilgili ders
anlatımı yapılmıştır.
4. Ortaklığınız ne tür yaygınlaştırma
faaliyetleri yürüttü ve hangi kanallardan gerçekleştirildi? Lütfen alınan geri
bildirimler hakkında da bilgi verin.
-Öncelikle proje başladığında
bünyesinde görev yaptığımız Bursa Uludağ Üniversitesi bünyesinde proje tanıtımına
başlandı. Bu bağlamada kendi fakültemiz olan Hukuk Fakültesi ve İktisat
Fakültesinde Fakültesi’nde böyle bir proje kapsamında çalışmaya başladığımızı
anlattık.
-Yaygınlaştırma faaliyeti olarak,
engelliler haftasında 13 Mayıs 2020 tarihinde Hürriyet Gazetesi Bursa yerel baskısında
"Hedef hayata Ortak Katılım”
www.hurriyet.com.tr/bursa haber başlığı ile proje ile ilgili haber
yaptırılarak proje tanıtımı yapılmıştır. Bu şekilde basın yoluyla projenin
yaygınlaştırması gerçekleştirilmiştir.
-Türkiye’de ilk kez Lisans Üstü Programda;
2020-21 Güz Döneminde Bursa Uludağ Üniversitesi Özel Hukuk Yüksek Lisans Programında
“Engelli Hukuku” dersi açılmıştır. Dersimizi 8 yüksek lisans öğrencisi almış,
değişik seminer çalışmaları yapmışlardır. Bu çalışmaları sırasında çok değişik
ortamlarda konu hakkında bilgilendirme çalışmalarında da bulunmuşlardır. Dersi
alan öğrenciler ilk kez böyle bir ders gördüklerini ve çok dikkatlerini
çektiğini belirtmişlerdir. Hatta öğrencilerden bazıları engelliler hakkında böyle
bir dersin programa yerleştirilmesinden son derece mutlu olduklarını
açıklamışlardır. Ders içeriğinde hukuki açıdan engellilerle ilgili tüm yasal
düzenlemeler ele alınmış, eğitim, sosyal güvelik, çalışma hayatı gibi özel
alanlarda engellilerle ilgili tüm sorunlar üzerinde durulmuştur. Bu ders
yoluyla öğrenciler, aileleri ve çevrelerinde engelliler ile ilgili
bilgilendirme ve bilinçlendirme amacı gerçekleştirilmiştir. Dönem sonunda tüm
öğrenciler memnuniyetleri bizzat belirtmişlerdir.
-3 Mayıs 2022 Tarihinde Bursa Uludağ
Üniversitesi Hukuk Fakültesi dördüncü sınıf öğrencilerine geniş kapsamlı olarak
engellilerin yüksek öğretimde ve çalışma hayatında yaşadığı sorunlar
anlatılmıştır. Bu bilgilendirme toplantısıyla yüksek öğretim öğrencilerinin
engelliler konusunda bilgilendirilmeleri ve özellikle bilinçlendirmeleri için
çaba gösterilmiştir. Toplantı sonrasında öğrenciler engelliler hakkında böyle
bir bilgilendirmenin çok faydalı olduğunu bildirmişlerdir. Öğrenciler
engelliler konusunda kendilerinin engelli farkındalığı konusunda çok az bilgiye
sahip olduklarını söylemişlerdir. Bundan sonra engellilere bakış açılarının çok
değiştiğini açıkça ifade etmişlerdir.
-10 Mayıs 2022 Tarihinde Bursa Uludağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi birinci sınıf öğrencilerine yaygınlaştırma
faaliyeti yapılarak proje tanıtımı ve proje içeriği hakkında bilgi verilerek
yüksek öğretimde engelli farkındalığı oluşturulmaya çalışılmıştır.
-Proje içerinde proje ortağı Bursa Uludağ
Üniversitesi olarak yazılı metin olarak:
Uluslararası
Yasal Düzenlemelerde Engellilere ilişkin Düzenlemeler,
Ulusal Metinlerde Engelli Hakları,
Çalışma Hayatında Engellilik
Sosyal Güvenlik Hukukunda Engellilik,
Engelli Mükelleflere Yönelik Vergisel
Avantajlar
Konularında ayrıntılı çalışmalar
yapılmıştır. Ayrıca bu çalışmalar PowerPoint sunusu ile görsel ve sesli olarak
sunumları hazırlanmış, sunular hedef kitleye anlatılmıştır.
-27.05.2022 Tarihinde Gaziantep
Üniversitesi tarafından organize edilen toplantıda, “Çalışma Hayatında Engelli
Hakları ve Yasal Düzenlemeler” ve “Engelliler Açısından Bedensel Zararın
Belirlenmesi” konularında sunum yapılmıştır.
- 3 Aralık 2020 Tarihinde, 3 Aralık
Dünya Engelliler Gününe ithafen insan hakları kapsamında “Engelli Hakları ve
Engellilere Yönelik Bazı Destekler” konularında bilgilendirici bir YouTube
videosu hazırlanmıştır.
-20 Mayıs 2020 Tarihinde proje
kapsamında “Engelli Hakları Çerçevesinde Vergi Avantajları” konusunda bilgilendirici
bir YouTube videosu hazırlanmıştır.
- 3 Aralık 2021 Tarihinde, Dünya
Engelliler Günü kapsamında İstanbul Üniversitesi Engelliler Uygulama ve
Araştırma Merkezi (ENUYGAR) tarafından düzenlenen “Engelli Haklarında Güncel
Durum 2021: Temel Hak ve Hürriyetler Bağlamında Erişilebilirlik” başlıklı sempozyumda
“Türk Vergi Mevzuatında Engelli Mükelleflere Sağlanan Avantaj” isimli bildiri
ile katılım sağlanmıştır. Sempozyumda farklı disiplinlerden bildiriler yer
almıştır ve sempozyum online olarak YouTube üzerinden yayınlanmıştır. Bildirinin
online kayıtları hala ulaşılabilir konumdadır ve izleyen herkesin
bilgilenmesini sağlar. İnternet üzerinden yapılan bu tür faaliyetler ile daha
geniş bir kitleye ulaşımın sağlanması hedeflenmiştir.
- Bilim Çağında Vergi Hukuku editörlü
kitabında “Vergilemede Engelli Mükelleflere Yönelik Engelsiz Altyapı Çalışma
Önerileri” kitap bölümü ve Engellilik Araştırmaları Yazıları başlıklı e-kitapta
“Vergi Sistemlerinde Engellilere Yönelik Vergisel Avantajlar” kitap bölümü
hazırlanmıştır.
5. Bu projenin yaklaşımını daha büyük
ölçekte ve/veya farklı bir alan veya alandaki diğer projelerde kullanma
potansiyelini nasıl gördünüz?
Bu proje yoluyla engelli kavramının
ne olduğu konusunda yüksek öğretimde ne kadar az bilgi sahibi olunduğu
gözlemlenmiştir. Özellikle öğrencilerin engelli hakları konusunda bilgi
eksikliği tespit edilmiştir. Öğrencilerin, engellilik konusunda çok az
farkındalığa sahip oldukları görülmüştür. Bu nedenle “Engelliliğin Farkında
Olmak: Yüksek Öğretimde Bilişsel Gelişime Dayalı Bir Müfredat Oluşturma Projesi”
içerinde yürütülen faaliyetlerden engellilikle ilgili çok farklı alanlarda proje
çalışmalarının yapılabileceği görülmüştür. Yüksek öğretimde ve toplumda engelli
farkındalığının çok az olduğu gözlemlenmiştir. Engellilerin sanki başka bir
türmüş gibi yaklaşımla karşılandığı da gözlemlenmiştir. Bu şekilde bir
yaklaşımın nedeninin bilgi eksikliği ve engelli farkındalığı konusunda çok az eğitim
verildiği tespit edilmiştir. Engelli farkındalığı konusunun okul öncesinden
başlayıp yüksek öğretim dahil tüm eğitim aşamalarında müfredata ders şeklinde
konularak bilgilendirme bilinçlendirme ve farkındalığın oluşturulması gerektiği
tespit edilmiştir.