Becoming Aware of Disability: Developing a Cirriculum Based on Cognitive Evolution in Higher Education


Creative Commons License

Yürekli S. (Executive), Yüce M., Şahin Caner A., Özyurt V., Çakır E. U., Mert A., et al.

Erasmus Project, 2019 - 2022

  • Project Type: Erasmus Project
  • Begin Date: September 2019
  • End Date: July 2022

Project Abstract

 

1.     İzleme: Proje faaliyetlerinin ilerlemesi, kalitesi ve başarısı nasıl izlendi? Lütfen kullandığınız nitel ve nicel göstergeleri açıklayın. Lütfen ilgili personel ve izleme faaliyetlerinin zamanlaması ve sıklığı hakkında bilgi verin.

Proje süresince aylık, üç aylık şeklinde sürekli toplantılar yapılmıştır. Toplantılar pandemi öncesinde yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Pandemi süresinde ise online olarak gerçekleştirilmiştir. Proje çalışmalarında gerekli olan dönemlerde yüksek öğretim öğrencileri ile anket çalışmaları yapılmıştır. Yapılan anketlerin değerlendirmeleri yapılmıştır. Daha sonra anketler hakkında ulusal ve ulusötesi ortaklarla düzenlenen toplantılarda anket değerlendirmesi yapılmıştır. Ayrıca diğer ortaklarla sürekli telefon, mail, görüntülü görüşme şeklinde proje konusunda sürekli irtibat halinde olunmuştur.

2. Lütfen Proje Yönetimi ve Uygulama hibesinin kapsadığı proje faaliyetlerini ve giderlerini açıklayın. Talep edilen tutar, proje süresine göre otomatik olarak hesaplanandan farklıysa, lütfen nedenini açıklayın.

 

-Proje Yönetimi ve Uygulama hibesinin kapsadığı proje faaliyetleri kapsamında proje faaliyetleri için poster, bülten, kalem, kağıt, usb vb. materyal alımları yapılarak, bunlar proje tanıtımında kullanılmıştır.

-Proje toplantıları için ulusal ve ulus ötesi seyahat için harcamalar yapılmıştır.

-Proje toplantılarının gerçekleştirilmesinde konaklama için en uygun fiyatlı otellerde kalınmaya çalışılmıştır.

-Proje içesinde görevli olan proje ekibine altışar aylık dönemde çalışmalarının karşılığında ödemeler yapılmıştır.

-Ülkemizde yaşanan ekonomik kriz vb. nedenlerden dolayı, en son ulusal ve ulusötesi ortaklarımız ile Bursa Uludağ Üniversitesi’nde yaptığımız toplantıda bütçe yetersizliği ile karşılaşılmıştır. Toplantı düzenlemesi için yapılması gereken harcamalar bireysel olarak karşılanması gerekmiştir. Ek yatırılması gereken bütçenin avans olarak kullanılması talep edilmiş fakat proje birimince bu talep reddedilmiştir.

 

3. Proje sonuçlarını ortaklığınızın içine ve dışına kimlere yaydınız? Lütfen hedef kitlenizi özellikle yerel/bölgesel/ulusal/AB/uluslararası düzeyde tanımlayın ve seçimlerinizi açıklayın.

Proje sonuçlarını öncelikle ulusal ve ulusötesi proje ortakları ile paylaştık. Proje yaygınlaştırması için Türkiye’nin en büyük gazetesi olan Hürriyet gazetesinde haber yapılarak projenin bilinirliği, amacı hedef kitlesi konularında tüm yerel yada internet ortamındaki okuyucular proje hakkında bilgilendirilmiştir. Diğer hedef kitlemiz olan yüksek öğretimdeki öğrenciler için yüksek lisans programında ders, seminer ve sözlü bilgilendirme yoluyla proje yaygınlaştırması yapılmıştır. Lisans düzeyinde de birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerine bilgilendirme toplantıları yapılmıştır. Bu bağlamda Azerbaycan Devlet Üniversitesi’nde de öğrencilere tanıtım, bilgilendirme faaliyetleri yapılmıştır.

Proje ortağımız Gaziantep Üniversitesi ile online olarak lisans düzeyinde engellilerle ilgili ders anlatımı yapılmıştır.

 

4. Ortaklığınız ne tür yaygınlaştırma faaliyetleri yürüttü ve hangi kanallardan gerçekleştirildi? Lütfen alınan geri bildirimler hakkında da bilgi verin.

-Öncelikle proje başladığında bünyesinde görev yaptığımız Bursa Uludağ Üniversitesi bünyesinde proje tanıtımına başlandı. Bu bağlamada kendi fakültemiz olan Hukuk Fakültesi ve İktisat Fakültesinde Fakültesi’nde böyle bir proje kapsamında çalışmaya başladığımızı anlattık.

-Yaygınlaştırma faaliyeti olarak, engelliler haftasında 13 Mayıs 2020 tarihinde Hürriyet Gazetesi Bursa yerel baskısında "Hedef hayata Ortak Katılım” www.hurriyet.com.tr/bursa haber başlığı ile proje ile ilgili haber yaptırılarak proje tanıtımı yapılmıştır. Bu şekilde basın yoluyla projenin yaygınlaştırması gerçekleştirilmiştir.

-Türkiye’de ilk kez Lisans Üstü Programda; 2020-21 Güz Döneminde Bursa Uludağ Üniversitesi Özel Hukuk Yüksek Lisans Programında “Engelli Hukuku” dersi açılmıştır. Dersimizi 8 yüksek lisans öğrencisi almış, değişik seminer çalışmaları yapmışlardır. Bu çalışmaları sırasında çok değişik ortamlarda konu hakkında bilgilendirme çalışmalarında da bulunmuşlardır. Dersi alan öğrenciler ilk kez böyle bir ders gördüklerini ve çok dikkatlerini çektiğini belirtmişlerdir. Hatta öğrencilerden bazıları engelliler hakkında böyle bir dersin programa yerleştirilmesinden son derece mutlu olduklarını açıklamışlardır. Ders içeriğinde hukuki açıdan engellilerle ilgili tüm yasal düzenlemeler ele alınmış, eğitim, sosyal güvelik, çalışma hayatı gibi özel alanlarda engellilerle ilgili tüm sorunlar üzerinde durulmuştur. Bu ders yoluyla öğrenciler, aileleri ve çevrelerinde engelliler ile ilgili bilgilendirme ve bilinçlendirme amacı gerçekleştirilmiştir. Dönem sonunda tüm öğrenciler memnuniyetleri bizzat belirtmişlerdir.  

-3 Mayıs 2022 Tarihinde Bursa Uludağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi dördüncü sınıf öğrencilerine geniş kapsamlı olarak engellilerin yüksek öğretimde ve çalışma hayatında yaşadığı sorunlar anlatılmıştır. Bu bilgilendirme toplantısıyla yüksek öğretim öğrencilerinin engelliler konusunda bilgilendirilmeleri ve özellikle bilinçlendirmeleri için çaba gösterilmiştir. Toplantı sonrasında öğrenciler engelliler hakkında böyle bir bilgilendirmenin çok faydalı olduğunu bildirmişlerdir. Öğrenciler engelliler konusunda kendilerinin engelli farkındalığı konusunda çok az bilgiye sahip olduklarını söylemişlerdir. Bundan sonra engellilere bakış açılarının çok değiştiğini açıkça ifade etmişlerdir.

-10 Mayıs 2022 Tarihinde Bursa Uludağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi birinci sınıf öğrencilerine yaygınlaştırma faaliyeti yapılarak proje tanıtımı ve proje içeriği hakkında bilgi verilerek yüksek öğretimde engelli farkındalığı oluşturulmaya çalışılmıştır.

-Proje içerinde proje ortağı Bursa Uludağ Üniversitesi olarak yazılı metin olarak:

Uluslararası Yasal Düzenlemelerde Engellilere ilişkin Düzenlemeler,

Ulusal Metinlerde Engelli Hakları,

Çalışma Hayatında Engellilik

Sosyal Güvenlik Hukukunda Engellilik,

Engelli Mükelleflere Yönelik Vergisel Avantajlar

Konularında ayrıntılı çalışmalar yapılmıştır. Ayrıca bu çalışmalar PowerPoint sunusu ile görsel ve sesli olarak sunumları hazırlanmış, sunular hedef kitleye anlatılmıştır.

-27.05.2022 Tarihinde Gaziantep Üniversitesi tarafından organize edilen toplantıda, “Çalışma Hayatında Engelli Hakları ve Yasal Düzenlemeler” ve “Engelliler Açısından Bedensel Zararın Belirlenmesi” konularında sunum yapılmıştır.

- 3 Aralık 2020 Tarihinde, 3 Aralık Dünya Engelliler Gününe ithafen insan hakları kapsamında “Engelli Hakları ve Engellilere Yönelik Bazı Destekler” konularında bilgilendirici bir YouTube videosu hazırlanmıştır.

-20 Mayıs 2020 Tarihinde proje kapsamında “Engelli Hakları Çerçevesinde Vergi Avantajları” konusunda bilgilendirici bir YouTube videosu hazırlanmıştır.

- 3 Aralık 2021 Tarihinde, Dünya Engelliler Günü kapsamında İstanbul Üniversitesi Engelliler Uygulama ve Araştırma Merkezi (ENUYGAR) tarafından düzenlenen “Engelli Haklarında Güncel Durum 2021: Temel Hak ve Hürriyetler Bağlamında Erişilebilirlik” başlıklı sempozyumda “Türk Vergi Mevzuatında Engelli Mükelleflere Sağlanan Avantaj” isimli bildiri ile katılım sağlanmıştır. Sempozyumda farklı disiplinlerden bildiriler yer almıştır ve sempozyum online olarak YouTube üzerinden yayınlanmıştır. Bildirinin online kayıtları hala ulaşılabilir konumdadır ve izleyen herkesin bilgilenmesini sağlar. İnternet üzerinden yapılan bu tür faaliyetler ile daha geniş bir kitleye ulaşımın sağlanması hedeflenmiştir.

- Bilim Çağında Vergi Hukuku editörlü kitabında “Vergilemede Engelli Mükelleflere Yönelik Engelsiz Altyapı Çalışma Önerileri” kitap bölümü ve Engellilik Araştırmaları Yazıları başlıklı e-kitapta “Vergi Sistemlerinde Engellilere Yönelik Vergisel Avantajlar” kitap bölümü hazırlanmıştır.

 

5.     Bu projenin yaklaşımını daha büyük ölçekte ve/veya farklı bir alan veya alandaki diğer projelerde kullanma potansiyelini nasıl gördünüz?

 

Bu proje yoluyla engelli kavramının ne olduğu konusunda yüksek öğretimde ne kadar az bilgi sahibi olunduğu gözlemlenmiştir. Özellikle öğrencilerin engelli hakları konusunda bilgi eksikliği tespit edilmiştir. Öğrencilerin, engellilik konusunda çok az farkındalığa sahip oldukları görülmüştür. Bu nedenle “Engelliliğin Farkında Olmak: Yüksek Öğretimde Bilişsel Gelişime Dayalı Bir Müfredat Oluşturma Projesi” içerinde yürütülen faaliyetlerden engellilikle ilgili çok farklı alanlarda proje çalışmalarının yapılabileceği görülmüştür. Yüksek öğretimde ve toplumda engelli farkındalığının çok az olduğu gözlemlenmiştir. Engellilerin sanki başka bir türmüş gibi yaklaşımla karşılandığı da gözlemlenmiştir. Bu şekilde bir yaklaşımın nedeninin bilgi eksikliği ve engelli farkındalığı konusunda çok az eğitim verildiği tespit edilmiştir. Engelli farkındalığı konusunun okul öncesinden başlayıp yüksek öğretim dahil tüm eğitim aşamalarında müfredata ders şeklinde konularak bilgilendirme bilinçlendirme ve farkındalığın oluşturulması gerektiği tespit edilmiştir.