Otomotiv imalatında artırılmış gerçeklik gözlüğü kullanımının bilişsel yüke etkisinin araştırılması


Gündüz T. (Yürütücü), Taşkapılıoğlu Ö., Tokçalar Ö.

TÜBİTAK Projesi, 2018 - 2019

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2018
  • Bitiş Tarihi: Mayıs 2019

Proje Özeti

Çalışanların, bilgi, makine ve ortamla etkileşimlerinin iyileştirilmesi ve daha verimli çalışmasını sağlayabilmek amacıyla ergonominin bir alanı olan bilişsel ergonomi üzerine çalışmalar gün geçtikçe önem kazanmaktadır. Bu projede, otomotiv sanayiinde artırılmış gerçeklik gözlüğü ile manuel bir yükleme operasyonunda, çalışanlarda oluşan bilişsel yük araştırması yapılacaktır. Bu projedeki amaç, gerçek dünya ile sanal dünya arasındaki iletişimi sağlayan operatör yönlendirme amaçlı artırılmış gerçeklik gözlüğü kullanıldığında, çalışan üzerinde oluşan zihinsel yük etkisinin araştırılması ve araştırma sonuçlarında negatif bir etki gözlemlenmediği durumda bu gözlüğün kullanımının üretim alanında yaygınlaştırılmasıdır.

 

Bir otomotiv montaj fabrikasında, montaj malzemeleri araç üretim sırasına göre manuel sıralama (difüzyon) alanında, operatör tarafından gerekli montaj parçalarının bulunması ve sıralama sırasında doğru parçanın yerleştirildiğinden emin olunması gerekmektedir. Bu operasyonlarda, operatörlerin doğru zamanda doğru işi yapabilmesi için artırılmış gerçeklik gözlüğü kullanılması düşünülmektedir. Artırılmış gerçeklik, akıllı telefonlar ya da ötesinde artırılmış gerçeklik gözlükleri kullanılarak görüntülenen şeklin ya da herhangi bir cismin bilgiye, içeriğe, ankete ya da fotoğraf, resim gibi görsellere çevrilerek ekran üzerinde kullanıcıya gerçek görüntü üzerinde artırılmış gerçek olarak yansımasıdır. Bu çalışma kapsamında, çok yeni teknoloji olan artırılmış gerçeklik gözlüğü kullanımının bilişsel yüke olan etkisi belirlenecektir. Projenin özgün yönü, artırılmış gerçeklik gözlüğünün montaj operatörü üzerinde oluşturduğu bilişsel yükün nicel verilerle belirlenmesidir.

 

Bu projenin araştırma planı, difüzyon hatlarında artırılmış gereklik gözlüğü kullanan çalışanların üzerinde oluşan bilişsel yükün azalması kuramsal yaklaşımı üzerine kurulmuştur. Bu doğrultuda proje için nörolog, elektrik elektronik mühendisliği, makine mühendisliği ve endüstri mühendisliğinden oluşan multidisipliner bir araştırma ekibi kurulmuştur. Bu projede izlenecek yöntemin ana hatları itibariyle; bilişsel yükün belirlenmesine yönelik olarak sübjektif değerlendirme yöntemi ve objektif ölçüm yöntemi birlikte kullanılacaktır. Beynin fonksiyonlarını anlayabilmek amacıyla beyin görüntüleme yöntemi olan EEG (Elektroensefalografi) kullanılacaktır. Buna ek olarak, elde edilen deney sonuçlarını sübjektif olarak yorumlamak amacıyla NASA TLX değerlendirme yöntemi kullanılacaktır. Ölçümler, TOFAŞ otomobil montaj hattında gerçek ortamda çalışanlarla yapılacaktır.

 

Önerilen proje, AB 7. Çerçeve Programı (7.ÇP.) kapsamında proje ekibinde yer alan araştırmacının yürütücülüğünde gerçekleştirilen “ROBO-PARTNER” projesiyle de (www.robo-partner.eu) ilişkilidir. 7.ÇP. kapsamında kazanılan bilgi birikimi sonucu, artırılmış gerçeklik gözlüklerini malzeme sıralama operasyonunda operatör yönlendirme sistemi olarak pilot bir bölgede kullanılması planlanmıştır. Ayrıca, ülkemizin de içinde bulunduğu rekabetçi ortamda, Endüstri 4.0 konusunda yapılacak çalışmalar ön plana çıkmaktadır. Kısaca akıllı imalat sistemleri olarak tanımlanan Endüstri 4.0 kapsamında, önerilen proje sonuçları temel bir karar basamağı olacaktır. Aynı zamanda önerilen proje konusu, YÖK’ün belirlediği ülkemiz öncelikli alanlar listesinde belirlenen 100 başlığın 2 tanesi içinde yer almaktadır.


Sonuç olarak önerilen bu proje ile artırılmış gerçeklik gözlüğünün montaj hattı operatörü üzerinde nasıl bir etki oluşturduğu belirlenecektir. Bu çalışmanın sonucu olarak; (i) Yapılacak olan deneylerin analiz edilmesi sonucunda, artırılmış gerçeklik gözlüğünün operatörün zihinsel yüküne olan etkisi belirlenecektir (bilimsel katkı); (ii) Otomobil fabrikasındaki farklı departmanlara sistemin yaygınlaştırılmasına ve yanlış parça sıralama ve montajından kaynaklanan yeniden işçilik maliyetlerin azaltılmasına olanak sağlayacaktır (teknolojik katkı); (iii) Konunun akademik literatürde yeni olmasından dolayı yapılacak proje, gelecek akademik çalışmalara altyapı oluşturacak ve yol gösterici olacaktır (bilimsel katkı); (iv) Endüstri 4.0 kapsamında yapılacak temel uygulama projesi olacaktır (endüstriyel katkı); (vi) Otomotiv sektöründe kadın ve orta yaş üzeri istihdamını artırmaya yönelik olacaktır (sosyo-ekonomik katkı); (vii) AB 7. Ç.P. ile ilişkilendirilmiş Ar-Ge çalışması gerçekleştirilecektir (bilimsel katkı); (viii) Akademik kariyer gelişiminin yanı sıra, üniversite-sanayi işbirliği çerçevesinde Ar-Ge çalışması sonuçlarının sanayiye direk katkısı olacaktır (üniversite-sanayi işbirliği).