Yılmaz H. (Yürütücü), Yılmaz D., Gökdere Çinar H.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2021 - 2023
Modern tıbbın vazgeçilmez uygulamalarından birisi olan Periferik intravenöz kateterizasyon (PİK) klinik ortamda hastalarda en sık başvurulan tedavide en yaygın becerilerden biri olmasına rağmen, hemşirelik eğitiminde öğretilmesi en güç becerilerden birisidir. Hemşirelikte PİK becerisi öğrencilerin en fazla kaygı yaşadığı uygulamalar arasındadır. PİK becerisinin öğrenildiği yer mesleki beceri laboratuvarlarıdır. Laboratuvarlar öğrencilerin klinik anksiyetesinin azalmasına, iletişim becerilerinin gelişmesine, teori ile uygulamanın birleştirilmesine yardım eder. Kızılötesi teknolojiler hemşirelik uygulamalarında sıklıkla kullanılmaktadır. Bu uygulamalar vücut sıcaklığı ölçümünde kullanılan kızılötesi ateş ölçerler, dokudaki oksijenli ve deoksijenli hemoglobinin konsantrasyonlarını ölçmede kullanılan yakın kızılötesi spektroskopiler, kan glikoz yoğunluğu değişiminin gözlenmesinde yakın kızılötesi ışık spektroskopiler, damar görüntülemede kullanılan kızılötesi görüntüleme vb. şeklinde çoğaltılabilir. Ancak hemşirelik öğrencilerine beceri kazandırmada kızılötesi ışık ile damar görüntülemenin içinde yer aldığı deneysel çalışmalara ülkemizde rastlanılmamıştır. Kızılötesi ışıkla damar görüntüleme tekniğinin yeni bir alanda (hemşirelik öğrencilerinde öğretim yöntemi bakımından) etkinliğinin araştırılacak olması araştırmanın özgün kısmını oluşturmaktadır. Bu araştırma hemşirelik öğrencilerine PİK becerisi kazandırmada kızılötesi ışık ile damar görüntüleme öğretim yönteminin öğrenme ve psikomotor beceri düzeyine etkisini incelemek amacıyla planlanmıştır. Ön test son test kontrol gruplu tasarıma sahip randomize kontrollü deneysel araştırma Ocak 2022–Ocak 2023 tarihleri arasında Bursa Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümü simülasyon laboratuvarında gerçekleştirilecektir. Araştırmanın bu fakültede öğrenim gören, temel hemşirelik becerilerinin öğretildiği “Hemşirelik Esasları” dersine devam eden lisans birinci sınıf ve örneklem kriterlerine uyan öğrencilerde yürütülmesi planlanmaktadır.