Küçüksüleymanoğlu E. R., Gerçek A. (Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2022
Vergi okuryazarlığı, bireylerin vergi alanında sahip oldukları bilgi ve olumlu algıları ile vergi
ödevlerini yerine getirebilme becerilerini ifade eder. Günümüzde ulus devletlerin vergi
gelirlerini koruması ancak vergi uyumunu en iyi düzeye getirmekle mümkündür. Vergi
uyumunda temel aktör ise vergi mükellefleridir. Devletin başarılı bir şekilde vergilendirme
işlemini sürdürebilmesi için daha çocukluktan başlayarak tüm vatandaşların vergi
okuryazarlığının geliştirilmesine yönelik faaliyetlerin sürdürülmesi gerekir. Bu nedenle çağdaş
ülkelerde vergi okuryazarlığının artırılması ve geliştirilmesine yönelik akademik çalışmalar ve
eğitim programları yürütülmektedir.
Bu projenin amacı, Türkiye genelinde ilk kez vergi okuryazarlığı düzeyini ölçmek ve bunun
geliştirilmesine yönelik öneriler sunmaktır. Bu kapsamda öncelikle vergi okuryazarlığı
kavramının açıklanması ve değerlendirilmesine yönelik literatüre yer verilmiştir. Daha sonra
İBBS-2 düzeyindeki 26 ilde uygulanan anket ile mükellefler, vergi eğitimi almış üniversite
öğrencileri ve vergileme alanında uzman olan meslek mensuplarının vergi okuryazarlığı
skoru ölçülmüştür. Ayrıca vergi okuryazarlığının alt kategorileri olan bilişsel, duyuşsal ve
psikomotor boyutlar ile vergi uyumu ilişkisi, geliştirilen bir yapısal eşitlik modeli ile test edilmiş
ve bu modele “VOM – Vergi Okuryazarlığı Modeli” ismi verilmiştir. Son olarak ise çalışmada
elde edilen bulguların karşılaştırmalı olarak değerlendirmesi yapılmış ve ülkemizde vergi
okuryazarlığının geliştirilmesine yönelik öneriler sunulmuştur. Projenin temel çıktılarından
birisi olarak ülkemizde vergi okuryazarlığını artırmaya yönelik “Vatandaş Vergi Okuryazarlığı
Rehberi” hazırlanmıştır.
Çalışma sonucunda mükelleflerin vergi okuryazarlığı skorunun %42, öğrencilerin % 63 ve
meslek mensuplarının % 90 olduğu tespit edilmiştir. Bu tespitler, ülkemizde mükelleflerin
vergi okuryazarlığı düzeyinin düşük olduğunu, ancak vergileme alanındaki eğitime paralel
olarak bunun arttığını göstermektedir.
VOM modeli sonuçları değerlendirildiğinde; bilişsel boyutun vergi eğitimi ile birlikte giderek ön
plana çıktığı, duyuşsal boyutun etkisinin azaldığı ve psikomotor boyutun özellikle güven ve
adalet aracılığıyla vergi uyumuna pozitif etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Dolayısıyla
bireylerin vergi uyumunu artırmak için vergi okuryazarlığı seviyelerini geliştirecek stratejilerin
belirlenmesi ve vergileme alanındaki bilgilerinin artırılmasına yönelik uygun eğitim
programlarının düzenlenmesi gerekmektedir.