Baltacı Ş., Türel Y. K.(Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2237 - Proje Eğitimi Etkinliklerini Destekleme Programı, 2022 - 2022
| Modül | Konu Başlıkları |
Modül 1. Giriş - 3 Saat | 1. Uluslararası nitelikli yayınların önemi |
| § Akademik atama ve yükseltme ölçütleri / ÜAK başvuru ölçütleri | |
| § Üniversite sıralamaları | |
| § UBYT Programı | |
| § Avcı dergilerden ve dergi korsanlarından korunma: Avcı dergi tanım ve örnekleri, ÜAK’ın avcı dergi tanımlamaları, ülkemizin durumu | |
| 2. Bilimsel yazım türleri nelerdir ve nasıl yazılır? | |
| § Orijinal makale | |
| § Derleme makalesi | |
| § Bilimsel rapor | |
| § Bildiri | |
| § Poster | |
| § Tez | |
| § Editöre mektup | |
| § Vaka çalışması | |
| § Kitap incelemesi | |
| 3. Makale yazmaya başlamadan önce dikkat edilmesi gereken hususlar | |
| § Makale için özgün problem bulma ve araştırma problemini belirleme | |
| - Araştırma probleminin belirlenmesinde kullanılabilecek yöntem ve teknikler | |
| § Yasal başvurular | |
| - Çalışmanın gerçekleştirilmesi için gerekli yasal/özel kurum/kuruluş izinleri | |
| - Etik kurul başvurusu | |
| § Veri tabanı bilgisi ve doğru dizin sayfalarının kullanımı | |
| - Journal Citation Reports (JCR-Web of Knowledge) | |
| - SCImago Journal Rank (SJR-Scopus) | |
| - SCI-E, SSCI, AHCI dergi listeleri: https://mjl.clarivate.com/ | |
| - Konu, atıf, yazar, dergi tarama: https://apps.webofknowledge.com/ | |
| - Bilim alanlarına göre kabul gören farklı uluslararası alan dizinleri | |
| o Eğitim Bilimleri / Spor Bilimleri: ERIC, Education Full Text, Australian Education Index, British Education Index | |
| o Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler: SCOPUS | |
| o Mimarlık, Planlama ve Tasarım: The Avery Index to Architectural Periodicals, DAAI (Design and Applied Arts Index), Art Index (Art Research Database, EBSCO), ICONDA (The International Construction Database), Ergonomics Abstracts (Ergo-Abs) | |
| - Makale için uygun dergiyi bulmak | |
| - Dergilerin nitelikleri | |
| o Etki faktörü (Impact Factor) | |
| o h-index | |
| o Q1, Q2, Q3 | |
Modül 2. Bilimsel Bir Makalenin Anatomisi - 5 Saat | 1. Tipik bir bilimsel makale içeriği |
| § Başlık, Özet ve Anahtar sözcükler | |
| - Görünürlük açısından başlık ve özetin önemi | |
| - Özet içeriği, özet türleri | |
| o Kısa özet/abstract nasıl hazırlanır? | |
| o Uzun özet/summary nasıl hazırlanır? | |
| - Yazar sıralaması nasıl belirlenir? | |
| - Anahtar kelimelerinin yazımı | |
| § Giriş | |
| - Kuramsal çerçeve ve ilgili alanyazın | |
| - Araştırmanın önemi | |
| - Amaç ve hipotezler | |
| - CARS modeli | |
| § Yöntem | |
| - Yöntem özeti | |
| o Araştırma deseni | |
| o Örneklem/Çalışma grubu | |
| - Araştırma modeli ve dayanağı | |
| - Araştırmacının rolü | |
| - Araştırma bağlamı ve katılımcılar | |
| - Veri toplama araçları | |
| - Veri toplama süreci | |
| - Verilerin analizi | |
| - Yöntemsel Eğilimler | |
| § Bulgular | |
| - Bulgular nasıl sunulur? | |
| - Etkili görsel kullanımının önemi | |
| § Tartışma ve sonuç | |
| - Kuramsal tartışma | |
| - Uygulamaya dönük öneriler | |
| - Sınırlılıklar ve araştırma önerileri | |
| § Kaynakça | |
Modül 2. Bilimsel Bir Makalenin Anatomisi - 2 Saat | 2. Etkili yazımın incelikleri nelerdir? |
| § Cümle yapısı | |
| § Paragraf yapısı | |
| § Dil ile ilgili pratik öneriler | |
Modül 3. Elektronik Bilgi Kaynaklarını Kullanma - 2 Saat | 1. Makale yazımı sırasında yararlanılabilecek bazı örnek araçlar |
| § https://books.google.com/ngrams | |
| § https://www.dictionary.com/ | |
| § https://www.yourdictionary.com/ | |
| § http://www.freecollocation.com/ | |
| § http://www.phrasebank.manchester.ac.uk/ | |
| 2. Web tabanlı araştırma teknikleri | |
| § Ulusal ve Uluslararası Veri Tabanlarının Kullanımı | |
| § Google Scholar Araştırması Yapma | |
| § Web of Science Araştırması Yapma, | |
| § Dergipark Araştırması Yapma, | |
| § Scopus Veri Tabanı Araştırması Yapma | |
| 3. APA yazım ve alıntılama kuralları | |
| § Doğrudan ve dolaylı alıntı | |
| § APA yazım kılavuzundaki güncellemeler | |
| § Referans gösteriminde dikkat edilecek konular | |
| § Referans gösterim programları: EndNote, Mendeley, Zotero | |
Modül 4. Bilimsel Etik ve İntihal - 2 Saat | 1. İntihalden kaçınma ve benzerlik kontrolleri |
| § İntihal Nedir? | |
| § İntihalden Nasıl Sakınırız? | |
| § Turnitin ve IThenticate kullanımı | |
| - Varsayılan IThenticate ayarları ve dikkat edilecek noktalar | |
| 2. Tipik etik ihlalleri | |
| § Uydurma (fabrication) | |
| § Çarpıtma (falsification) | |
| § Aşırma (plagiarism) | |
| § Duplikasyon (duplication) | |
| § Dilimleme (Least Publishable Units) | |
| § Taraflı yayın (çıkar çatışması) | |
| § Destek belirtmeme | |
| § Yazarlık hakkı ve sırası | |
Modül 5. Makale Yükleme ve Düzeltme Süreci - 2 Saat | 1. Başvurudan önce yapılması gerekenler |
| § Dergi nasıl seçilir? Dergi türleri nelerdir? | |
| § Editöre mektup nasıl yazılır? | |
| 2. Makale yükleme süreci | |
| § Tipik bir makale gönderi klasörü | |
| § Ana metni yüklemeye hazır hale getirme | |
| § Tablo ve figür hazırlama | |
| § Kapak mektubu | |
| § Başlık sayfası | |
| § Destek ifadeleri | |
| § Öne çıkanlar (Highlights-Elsevier) / uygulayıcı notları (Practitioners notes - Wiley), önem cümlesi (public significance statement-APA) | |
| § Teşekkür | |
| § Katkı sahipleri ve katkı düzeyi (CRediT Authorship Contribution Statement) | |
| 3. Makale düzeltme süreci | |
| - Düzeltmeler sırasında dikkat edilecek noktalar | |
| - Editör ve yayın kurulu ile iletişim süreci | |
| 4. Kabul sonrası süreç | |
| 5. Makalelerde sık karşılaşılan hatalar ve bunların reddedilmeye etkileri nelerdir? | |