Çift Odaklı Öğretim Modelinin Tanıtılması ve Modele Uygun İçerik Üretme Eğitimi


Creative Commons License

Kozaklı Ülger T., Altun M., Boyun Ö. F., Ülger B. B., Bozkurt I.(Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2023

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Haziran 2022
  • Bitiş Tarihi: Ocak 2023

Proje Özeti

i. Projenin amacı, matematiksel yeterliklere sahip matematik okuryazarı bireyler yetiştirmek için "çift odaklı öğretim" modelinin tanıtılması, bu modele uygun öğretmen eğitimi (25 öğretmen) yapılması ile modele uygun etkinlik ve soru yazma çalışmalarının yapılmasıdır. ii. Bu proje, öğretim sürecine "çift odaklı öğretim" modeli ile müdahale etmek suretiyle matematiksel yeterlikleri öğretimle birlikte ortaya çıkaran, matematik okuryazarlığını (MO) geliştirmede sınavlarla sınırlı olmayan, kolay uygulanabilir bir model önermesi ve tanıtması itibariyle özgündür. Ülkemizde PISA uygulamalarında ortaya çıkan düşük başarı düzeyleri, eğitim paydaşlarının bu konu ile ilgili farkındalık düzeyini artırmış, MO'yu destekleyecek öğretimin nasıl gerçekleştirileceği ve MO başarı düzeyini ölçmede kullanılacak ölçme araçlarının nasıl geliştirileceğinin acil bir ihtiyaç olduğunu göstermiştir. Nitekim 2018 yılında uygulamaya konan İlköğretim Matematik Öğretim Programı'nın özel amaçlarında "Öğrenci, MO becerilerini geliştirebilecek ve etkin bir şekilde kullanabilecektir." ifadesi ilk madde olarak yer almıştır. Ne var ki bugüne kadar alınan tedbirler sınavlarla sınırlı kalmış, öğretimde herhangi bir yeniliğe gidilmemiştir. Ülkemizde öğretim üzerinde baskın etkisi olan sınavlarla ilgili yayınlar, sınav sorularının MO'yu ölçmeye yönelmesi ile yetinmiş, öğretimde geleneksel yapı korunarak sürdürülmüştür. Bu noktada MO'yu geliştirmek için öğretimin bir bütün olarak ele alınması gerekmektedir. Bu proje, bu ihtiyaca cevap verebilmek için tasarlanmıştır. Projede öğretimin her aşamasında ne tür çalışmaların yapılacağını ayrıntılı olarak gösteren "çift odaklı öğretim modeli" adıyla yeni bir öğretim tasarımı ele alınmaktadır. Proje, öğretime "çift odaklı öğretim" modeli ile müdahale etmek suretiyle matematiksel yeterlikleri öğretim sırasında ortaya çıkaran kolay uygulanabilir yeni bir model üzerinde çalışmayı önermektedir. iii. Çift odaklı öğretim modeli yapılandırmacı öğrenme kuramı, Gerçekçi Matematik Eğitimi (GME) ve bilginin soyutlanmasında kavrama, kullanma, yapılandırma + pekiştirme (RBC+C)'yi temel alan bir modeldir. Çift odaklı öğretimin birinci odağı yapılandırmacı öğretim kuramı ve GME'ye dayalı etkinliklerin tasarlanmasını, ikinci odağı ise matematiksel kavramların kullanıma aktarımı için bilginin soyutlanması sürecini açıklayan soyutlama modeline uygun etkinlikler ile kazanılan matematiksel yeterliklerle yapılabilecek uygulamaları içermektedir. Proje aşamaları sırasıyla şu şekildedir: 1) Matematik okuryazarı bireyler yetiştirmek için çift odaklı öğretim modelinin tanıtılması ve uygulanma şeklinin açıklanması, 2) Ortaokul (5-8) matematik dersi öğretim programındaki kazanımlarla uyumlu olarak MO yeterliliklerini kazandırmaya yönelik öğretim içeriği yazılması.