İsveç ve Türkiye’de Temel Eğitim Kademelerinde İşaret Diline İlişkin Düzenleme ve Uygulamaların İncelenmesi


Creative Commons License

Yazçayır G. (Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Temmuz 2023
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2024

Proje Özeti

Yüzyıllar öncesinde işitme güçlüğü veya sağır (İG/S) çocukların iletişim yaklaşımlarına ilişkin önemli fikir ayrılıkları meydana gelmiştir. Ancak toplumsal bütünleşme ve herkes için eşit eğitim hakkı felsefelerine dayalı olarak 1990’ların sonundan başlayarak günümüze değin İG/S olan bireyler için işaret dilinin eğitimde ve yasalardaki yeri ile ilgili çalışmalar tüm Dünya’da giderek ivme kazanmıştır. Gelinen bu noktada, cihaz kullanmayan ya da sözlü dili edinememiş İG/S olan bireylerin işaret dili kullanması ya da işitme engelliler okullarına gitmeleri eskimiş bir yaklaşım olup bunun yerini bireylerin bütünsel gelişimleri öncelikli ve hak temelli kararların alındığı yaklaşımlar almıştır. Son çeyrek asırlık süre boyunca bu hakların elde edilmesi ve kullanılabilir hale gelmesi için evrensel ve ulusal politikaların geliştirilmesine yönelik önemli adımların atıldığı söylenebilir. Ancak evrensel politikaların hem ulusal politikalara hem de ulusal politikaların kendi içinde mevzuatlara ve uygulamalara yansımalarının İsveç ve Türkiye örneklerindeki gibi değişkenlik göstermekte olduğu anlaşılmaktadır. Günümüzde ihtiyaç duyulan şey, işaret diline ve iki dilliğe ilişkin okullardaki çalışmaların genel olarak planlanması ve koordinasyonudur. Değişen bağlamda işaret dili, yazı dili ve konuşma dili öğretimi için en iyi yöntemleri bulmak için çok sayıda yeni gelişim çalışması gereklidir. Bunun için öncelikle var olan düzenlemelerin ve uygulamaların tüm yönleriyle derinlemesine incelenerek ortaya konulması ve farklı uygulamalar ile karşılaştırılması önemli gerekliliktir.  Bu bağlamda, tüm bunlardan yola çıkarak bu araştırmanın amacı, İsveç’teki ve Türkiye'deki temel eğitim kademelerindeki işaret diline ilişkin düzenlemelerin ve uygulamaların karşılaştırılmasıdır.  Bu amaçla gerçekleştirilmesi planlan bu araştırma nitel araştırma paradigması doğrultusunda durum çalışması şeklinde desenlenmiştir. İsveç’teki ve Türkiye'deki temel eğitim kademelerindeki işaret diline ilişkin düzenlemeler ve uygulama süreçlerini derinlemesine incelemek için özel eğitim okulları ve genel eğitim okulları çeşitli alt birimlere ayrılarak (okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim) çalışılacaktır. Bu doğrultuda, özel eğitim okullarında ve kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla genel eğitim okullarında eğitimini sürdüren İG/S olan öğrencilerin eğitiminde sorumlu paydaşların (sınıf/branş öğretmenlerinin, özel eğitim öğretmeninin, özel eğitim danışmanlarının, özel eğitim yardımcılarının, destek eğitim öğretmenlerinin) görüşlerinin alındığı; bununla birlikte okullarda ve sınıflarda gözlem ve doküman incelemesinin yapıldığı derinlemesine ve karşılaştırmalı bir araştırmanın alanyazına ve uygulamacılara önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir. Buna göre, işaret dili ile eğitimin güçlü yönlerinin yaygınlaşması sağlanabilecek ya da aksaklıkların giderilmesine yönelik çözüm önerileri sunulabilecektir. Böylece hem İG/S olan çocukların eğitiminden sorumlu uzmanların yetiştirildiği programların yapılandırılması hem de sahada nitelikli eğitim uygulamalarının geliştirilmesi hedeflenmektedir.