Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2014 - 2016
Bu çalışmanın amacı, ağ tabanlı öğretim materyali
olan Çevrimiçi İleri Düzenleyici Kavram Öğretim Materyali (ÇİDKOM) destekli sunuş
yoluyla öğrenme ve ÇİDKOM entegre edilmiş probleme dayalı öğrenme yöntemlerinin
ilkokul öğrencilerin tutumlarına, başarılarına ve bilgi kalıcılığına etkilerini
incelemektir. Çalışma 2014-2015 eğitim öğretim yılında Burdur’daki iki ilkokuldaki
10 sınıftan 220 dördüncü sınıf öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir.
Bu sınıflardan beşi kontrol grubu, diğer beşi de deney grubu olarak rastgele
atanmıştır. Araştırma için fendeki fizik konularından “Kuvvet ve Hareket”
ünitesi seçilmiştir. Her iki grupta da öğrenciler üniteyle ilgili kavram
haritaları ve dijital içeriklere ÇİDKOM ile ulaşmıştır. Deney grubunda ÇİDKOM
entegre edilmiş probleme dayalı öğrenme yöntemi kullanılmıştır. Kontrol
grubunda ise ÇİDKOM destekli sunuş yoluyla öğrenme yöntemi kullanılmıştır. Her
iki yöntemde de kullanılan materyal ÇİDKOM’dur. Araştırma modeli olarak yarı
deneysel model kullanılmış olup çalışmada ön test – son test – kalıcılık testi
uygulamaları yapılmıştır. Toplanan verilerin analizinde betimsel ve çıkarsamalı
istatistik kullanılmıştır. Veriler SPSS 20 paket programı kullanılarak t – Testi
ve MANCOVA analizleriyle incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, her iki
grubun da akademik başarı ve tutumları anlamlı düzeyde artmıştır fakat grupların
birbirine anlamlı bir üstünlüğü bulunmamıştır. ÇİDKOM her iki yöntemde de bilgi
kalıcılığını sağlamıştır. Ayrıca iki grubun öğrencileri de “Kuvvet ve Hareket”
ünitesine karşı olumlu tutumlar geliştirmiştir.