Doğanın Dilini Öğreniyorum - 2


Poyraz E.(Yürütücü), DALKIRAN N., Özkan M., YILDIRIMHAN H. S., GÜVENÇ Ş., DERE E., et al.

TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2023

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Temmuz 2022
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2023

Proje Özeti

Proje; Bursa ili doğal yaşam ortamında katılımcıların doğayı tanıma ve koruma bilincinin gelişmesi, mevcut doğal kaynakların sürdürülebilir kalkınma programına uygun olarak kullanımda tutulması ve gelecek nesillere aktarılması gerektiği bilincini aşılamayı hedef alan ekolojik temelli bir eğitim çalışmasıdır. Proje kapsamında, çevre ve doğanın gündelik yaşamımızdaki öneminin kavratılması, çevre ve doğanın korunmasının gerekliliği üzerine etkinliklerin yapılması planlanmaktadır. Doğa eğitimiyle projeye katılan lise öğrencilerinin farklı bilimsel etkinlikleri yaparak-yaşayarak aktif öğrenmeleri sonrasında çevre okuryazarlık düzeylerindeki değişimine etkisi ve doğa eğitimiyle ilgili kazanımlarının farkındalığının artırılması amaçlanmaktadır. Doğa eğitiminde işlenecek konular, katılımcıların doğal ortamları bir laboratuvar gibi algılayıp sorgulayıcı bir yaklaşımla etkin bir biçimde tartışmaya uygun biçimde seçilmeye özen gösterilmiştir. Böylece gözleme dayalı bütüncül öğrenme yaklaşımı öne çıkarılmak istenmiştir. Seçilen bölge örneklerinden hareketle, ekosistemdeki doğal döngüler içinde insanın yeri ve konumu üzerinde durulacaktır. Ekosistem, canlı ve cansız etmenler, doğal denge, biyolojik çeşitlilik, ekolojik çeşitlilik, jeomorfolojik oluşumlar, atık yönetimi, orman yangınları, çevre kirliliği, küresel iklim değişikliği, doğal, tarihi ve kültürel miras, milli parklar ve korunan alanlar gibi kavramlar üzerinde durularak doğanın dilinin, mevcut ilişkilerindeki örgün yapıların ve işlevlerinin kolay öğrenilmesi için anlaşılır yalın bir dille işlenmesiyle kalıcı bir öğrenme gerçekleştirilecektir.

        Proje tek etkinlik döneminde 31 Ağustos- 6 Eylül 2022 tarihleri arasında Bursa ilinde yürütülecektir. Planlanan etkinliklere Bursa İli Osmangazi ilçesindeki devlet okullarında farklı statülerde öğrenim gören 10.Sınıftan 11. Sınıfa geçen 32 (16 kız-16 erkek) lise öğrencilerinin katılımıyla gerçekleştirilecektir.

         Katılımcıları biyolojik çeşitliliğin önemi hakkında bilinçlendirme, biyolojik çeşitliliği koruma sorumluluğu ve yeterliliği kazandırma, ekolojik okuryazarlık seviyelerini artırma, bilime yönelik olumlu tutumlar kazandırma, çevreyi koruma, farkındalığını artırma projenin öncelikli çıktıları arasında yer almaktadır. Bu amaçla, çıktıların değerlendirilebilmesi için “Çevre Tutum Ölçeği” ve ”Çevre Farkındalık Ölçeği” testleri ön test - son test olarak uygulanacaktır. Toplanan nicel ve nitel verilerin analizleri sonucu projenin hedeflenen çıktılara ulaşmada ne ölçüde katkı sağladığı açıklanacaktır. Sonuçlar akademik makaleye dönüştürülecek ve bildiri olarak sunularak yaygınlaştırıcı etkiye katkı oluşturulacaktır.