Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'nde lisans düzeyinde verilen flüt eğitiminin karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zehra Ezgi Kara

Danışman: SEZEN ÖZEKE

Özet:

Bu araştırmanın amacı; Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD) lisans düzeyinde eğitim vermekte olan flüt eğitimcilerinin görüşlerinin derlenmesi, bu görüşler doğrultusunda Türkiye ve ABD’deki flüt eğitiminin değerlendirilmesi, kullanılan öğretim yöntemleri, teknikleri ve materyallerinin belirlenerek karşılaştırılmasıdır. Araştırmanın birinci bölümünde flütün tarihsel gelişimi ve flüt ailesi hakkında genel bilgilere, ikinci bölümünde ise Türkiye ve ABD’de flüt eğitiminin tarihsel gelişimine yer verilmiştir. Araştırmanın üçüncü bölümünde “Flüt Pedagojisi Anketi” yoluyla toplanan veriler yorumlanarak, öğretim elemanlarının demografik özellikleri, öğretim kurumunun fiziki şartları, derslerin işlenişi ve flüt teknikleri ve öğretim yöntemleri bakımından karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. “Flüt Pedagojisi Anketi”, Türkiye’de 34, ABD’de ise 63 öğretim elemanına uygulanmıştır. Kaynak taraması kapsamında Türkiye ve ABD’de yayımlanan bilimsel makaleler, kitaplar, tezler ve çevrimiçi kaynaklar incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda her iki ülkedeki örneklem grubunda da öğretim elemanlarının büyük çoğunluğunun eğitimleri süresince flüt pedagojisine yönelik ders almadıkları görülmüştür. Flüt tekniklerinin öğretiminde kullanılan metotlar genellikle benzerlik gösterirken, Türkçe kaynakların yetersizliğinin Türkiye’deki öğretim elemanları için önemli bir sorun oluşturduğu sonucu ortaya çıkmıştır. ABD örneklem grubundaki öğretim elemanlarının görev yapmakta olduğu kurumların fiziksel şartlar (müzik kütüphanesi, flüt çeşitleri vb.) bakımından çok daha iyi olduğu ve ABD’deki flüt eğitiminde Naxos, Smart Music ve akort CD’si (Tuning CD) gibi farklı materyal, çevrimiçi kaynaklar ile bilgisayar programlarından da yararlanıldığı görülmüştür. Araştırmadan elde edilen sonuçların, flüt eğitimcilerine yol göstereceği ve bu konuda yapılacak olan diğer çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.