Sınıf öğretmenliği anabilim dalı çıkışlı olan sınıf öğretmenleri ile başka kaynaklardan gelen sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma öğretimine ilişkin görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖMÜR SADİOĞLU

Danışman: AYNUR OKSAL

Özet:

Bir ülkenin varlığını ve bağımsızlığını sürdürmesi, kendini tanıyan, yeterliliklerini ve haklarını bilen bireylere sahip olması ile mümkündür. Bireylerin kendilerini tanıma süreci bebeklikten itibaren anne ve babanın eğitimi ile başlar ve okula başladığı andan itibaren,çocuğun tüm yaşamını yönlendiren öğretmeniyle tanışmasıyla devam eder. Öğretmenin sahip olduğu kişilik özellikleri, aldığı eğitim, sahip olduğu alan bilgisi ve deneyimleri, çocuğun gelişimini etkileyen önemli faktörlerdir. Özellikle bireyin kendini, yaşadığı çevreyi, ülkeyi ve dünyayı tanıma sürecinin temel taşlarından biri de ilk okuma yazmaya başlamasıdır. okuma yazma öğretmek, sadece okuma yazmayı öğretmek değil; aynı zamanda doğru, anlamlı ve hızlı bir şekilde okuyup yazmayı, okuduklarını yorumlayabilmeyi, duygu ve düşüncelerini rahat ve doğru bir şekilde ifade edebilmeyi, aynı zamanda okuma alışkanlığına sahip olabilmeyi öğretmektir. Bu nedenlerden dolayı, öğretmenin iyi bir alan bilgisine sahip olması,özellikle 7 yaş çocuğunun duygusal, bedensel ve zihinsel gelişim özelliklerini iyi bilmesi,çocuğun iyi bir eğitim alabilmesi açısından şarttır.Ülkemizde geçmiş yıllarda mevcut sınıf öğretmeni açığını kapatmak amacıyla başka kaynaklardan mezun olmuş kişilerin sınıf öğretmeni olarak ataması yapılmıştır. Alan bilgisi ve çocuğun gelişim özellikleri ile ilgili bilgileri yeterli olmayan bu öğretmenler özellikle ilk okuma yazma öğretiminde çeşitli sorunlar yaşamışlardır.Bu çalışmada, başka kaynaklardan mezun olup sınıf öğretmenliğine atanan öğretmenlerle, bir eğitim fakültesinin Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalından mezun olup sınıf öğretmenliğine atanan öğretmenlerin, okuma Yazma Öğretimi ne yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır.Betimsel yöntem türü olan bu araştırmanın evreni, Bursa ili sınırları içerisindeki ilköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinden oluşmaktadır. Evren öğretmenlerin mezun oldukları okula bağlı olarak; eğitim enstitüsü, eğitim yüksek kulu ve ya Açık öğretim Ön lisans Tamamlama kurumlarından mezun olan sınıf öğretmenleri, bir eğitim fakültesinin sınıf öğretmenliği ana bilim dalından mezun sınıf öğretmenleri ve son olarak farklı bir fakülte ya da bir eğitim fakültesinin farklı bölümünden mezun olan sınıf öğretmenleri olarak iki alt evrende incelenmiştir.Araştırmanın örneklemini Bursa Osmangazi, Yıldırım ve Nilüfer ilçeleri Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı random yöntemiyle seçilen 22 resmi ilköğretim okulunda görevli toplam 195 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacının hazırladığı anket formu kullanılmış ve anketlerden elde edilen veriler, değerlendirmeye alınmıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda;1. Başka kaynaklardan mezun olup sınıf öğretmenliği yapanların oranın,neredeyse örneklemin yarısını oluşturduğu görülmüştür. Ayrıca bu öğretmenlerin büyük çoğunluğunun ilk okuma yazma eğitimi almadığı da ortaya çıkmıştır.2. Başka kaynaklardan mezun olup sınıf öğretmenliği yapanların bu mesleği kendi alanlarında iş bulamadıklarından dolayı yaptıkları belirlenmiştir.3. Bu mesleği yapan başka kaynaklardan mezun olan sınıf öğretmenleri arasında,zaman içerisinde bu mesleği sevip alışanlar olsa da, kendi branşına geçmek isteyen öğretmenlerin oranının da azımsanmayacak oranda olduğu görülmüştür.4. okuma yazma öğretiminde güçlük yaşadığını belirten öğretmenlerin çoğunluğunu sınıf öğretmenlerinin oluşturduğu görülmüştür.5. Her iki grup, okul çocuğunun düzeyine inmekte güçlük yaşamadığını belirtmiştir.6. Öğretmenler ilk okuma yazma öğretiminde plan yapmakta güçlük yaşamadıklarını, program ve kaynaklarda yer alan yöntemleri de yeterli bulduklarını belirtmişlerdir.7. Öğretmenlerin çoğunluğu ilk okuma yazma öğretimine yönelik hizmet içi eğitimlere katılmadığını ifade etmiş, katılan öğretmenler ise ilk okuma yazma öğretimine yönelik eğitimleri yetersiz bulduklarını belirtmişlerdir.8. Başka kaynaklardan mezun olan sınıf öğretmenleri en çok hazırlık evresinde,sınıf öğretmenliğinden mezun öğretmenlerse en çok hece evresinde güçlük yaşadıklarını belirtmişlerdir.