Yoğun bakım hemşirelerinde öğrenme motivasyonu ve bilgi düzeylerinin basınç yaralarını önlemeye yönelik tutuma etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Büşra Şen

Danışman: HİCRAN YILDIZ

Özet:

Araştırma, yoğun bakım hemşirelerinde öğrenme motivasyonu ve bilgi düzeylerinin basınç yaralarını önlemeye yönelik tutuma etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Analitik nitelikteki araştırmanın evrenini bir kamu hastanesinin yoğun bakım ünitelerinde çalışan 124 hemşire, örneklemini bu hemşireler arasından çalışmayı kabul eden 110 hemşire oluşturmuştur. Veriler, genel bilgi formu, Basınç Ülserlerini Önlemeye Yönelik Tutum Ölçeği, Basınç Ülseri Önlemede Bilgi Değerlendirme Ölçeği ve Öğrenme Motivasyonu Ölçeği aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, yüzdelikler, ortalamalar, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Spearman Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Yaş ortalamaları 31,71±7,91 olan hemşirelerin %64,5'i kadındır. Hemşirelerin %62,7'si lisans mezunudur. Hemşirelerin mesleki çalışma süresi ortalama 9.28±7.68, yoğun bakımda çalışma süresi ortalama 5,41±4,41'dir. Hemşirelerin basınç ülserini önlemeye yönelik tutum puanı 41,65±4,93, öğrenme motivasyonu puanı 61,18±5,47 ve basınç yarasına ilişkin bilgi düzeyi puanı 15,73±4,08'dir. Hemşirelerin öğrenme motivasyonunun ve basınç yarasına ilişkin bilgi durumunun basınç yarasını önlemeye yönelik tutumlarını etkilediği saptanmıştır (p<0.05). Çalışmada, hemşirelerin basınç yarasını önlemeye yönelik olumlu bir tutuma sahip oldukları, öğrenme motivasyonlarının yüksek olduğu ve basınç yaraları ile ilgili bilgi düzeylerinin yetersiz olduğu saptanmıştır. Öğrenme motivasyonu ve basınç yarasına ilişkin bilgi durumu basınç yarasını önlemeye yönelik tutumu etkilemektedir. Hemşirelerin basınç yarasına ilişkin olumlu tutumunu sürdürme ve geliştirmek amacıyla motivasyon ve bilgi düzeyini arttırıcı uygulamaların yapılması önerilmiştir