“Teşekkür Ederim” Minnettarlık Eğitim Programı (TEMEP)’nın okul psikolojik danışmanlarının minnettarlık düzeyleri üzerindeki etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Emine Kocatepe

Danışman: NAGİHAN OĞUZ DURAN

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı “Teşekkür Ederim” Minnettarlık Eğitimi Programı Psikolojik Danışman Versiyonu(TEMEP-P)’nu geliştirmek ve bu programın okul psikolojik danışmanlarının minnettarlık düzeylerine etkisini incelemektir. TEMEP-P ile okul psikolojik danışmanlarının minnettarlığı tanıması, günlük yaşamda minettarlık deneyimlerinin farkına varması ve minnettarlıklarını ifade etme becerilerinin geliştirilmesinin yanı sıra, minnettarlığın okul kültürünün bir parçası haline gelebilmesi için okul temelli ne gibi çalışmalar yapabileceklerini keşfetmeleri amaçlanmıştır. Programın etkinliği, üç ölçüm (ön test-son test- izleme testli) ve iki gruplu (deney- kontrol gruplu) deneysel bir modelle ve toplam 30 psikolojik danışmandan (deney grubu N= 15, 11 kadın ve 4 erkek; kontrol grubu N= 15, 10 kadın ve 5 erkek) oluşan bir çalışma grubu üzerinde test edilmiştir. Deney grubuna 7,5 saat - 5 hafta (her oturum 90 dakika) süren TEMEP-P uygulanırken, kontrol grubuna aynı zaman dilimi içinde herhangi bir işlem yapılmamıştır. Tüm istatistiksel çözümlemeler SPSS 21.0 programı ile yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde Mann Whitney U Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Bir dizi Mann Whitney U Testinin sonuçları, programın deney grubu üyelerinin minnettarlık toplam puanlarını son test ve izleme ölçümlerinde kontrol grubu üyelerine nazaran anlamlı bir şekilde artırdığını göstermiştir. Ayrıca programın minnettarlık alt ölçek puanları analizlerinde; iki grup sonuçları kıyaslandığında her üç alt ölçek puanında da deney grubu lehine anlamlı fark bulunmuştur. Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi sonuçlarına göre TEMEP-P, deney grubu üyelerinin minnettarlık toplam puanlarını artırmada ön test ve son test ile ön test ve izleme ölçümleri arasında etkili olmuştur. Her üç minnettarlık alt ölçeği bakımından da TEMEP-P, deney grubunda, ön testten son teste minnettarlığı arttırmada etkili bulunmuştur. Ancak kontrol grubu üyeleri için gerek toplam minnettarlık puanında gerekse minnettarlık alt ölçek puanlarında anlamlı fark bulunmamıştır. Son olarak “TEMEP-P Değerlendirme Formu” ile elde edilen nitel verilere göre okul psikolojik danışmanları programı etkili bulmuşlar ve programa katılmaktan memnun kaldıklarını bildirmişlerdir.