İlköğretim okullarındaki İngilizce öğretmenlerinin dil sınıflarında eğitsel teknolojinin kullanımına olan algıları


Thesis Type: Postgraduate

Institution Of The Thesis: Uludağ Üniversitesi, Turkey

Approval Date: 2015

Thesis Language: English

Student: FERİDE AKIN

Supervisor: DERYA YILMAZ

Abstract:

Bu çalışma, ilk ve ortaokullardaki İngilizce öğretmenlerinin eğitim teknolojisine, teknolojinin dil sınıflarında ve genel öğretim ortamlarında kullanılma konusundaki bakış açılarını, öğretmenlerin eğitim teknolojisi araçlarını kullanmada olan beceri düzeylerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışma aynı zamanda, öğretmenlerin görüşlerinin cinsiyet, kıdem, mezuniyet öncesi alınan eğitim teknolojisi dersleri, ve teknoloji konulu seminer veya hizmet içi eğitimler gibi değişkenler açısından incelenmesini kapsamaktadır. Bu çalışmanın katılımcıları Türkiye'de çalışan 150 İngilizce öğretmeninden oluşmaktadır. Katılımcılara okullarda ulaşabilmek amacıyla Milli Eğitim Bakanlığından gerekli izinler alınmıştır. Katılımcıların bir kısmı ise anketi internet üzerinden doldurmuşlardır. Öğretmenlerin bu konuya olan bakış açılarını ortaya çıkarmak için nitel ve nicel araştırma yöntemlerini birleştiren karma araştırma modeli kullanılmıştır. Veri toplamak için ilk olarak bir anket uygulanmış ve sonuçları SPSS 13 istatistik programı kullanılarak nicel olarak analiz edilmiştir. Uygulanan anketin geçerliği 3 uzmanın incelemesiyle sağlanmış ve güvenirliği Cronbach's Alpha testi ile incelenip anketin güvenilir olduğu görülmüştür. Bu sonuçlar, yarı yapılandırılmış yüz yüze görüşmelerle desteklenmiş ve görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi ile nitel olarak değerlendirilmiştir. İçerik analizi boyunca geçerlik ve güvenirliği sağlamak için gerekli önlemler alınmıştır. Araştırma bulguları, öğretmenlerin kendilerini eğitim teknolojisi konusunda epey yeterli gördüğünü ortaya çıkarmıştır. Aynı zamanda, katılımcı öğretmenlerin dil sınıflarında ve genel öğretim ortamlarında eğitim teknolojisi araçlarının kullanımına olan bakış açılarının olumlu olduğu görülmektedir. Öğretmenlerin bakış açıları kimi değişkenler açısından incelenmişti sonuçlar gösteriyor ki, cinsiyet faktörü kapsamında bayan katılımcıların çok az bir farkla erkeklere göre daha olumlu görüşe sahip oldukları söylenebilir. Kıdem durumlarına göre öğretmenlerin görüşleri arasında dikkate değer bir fark bulunmamıştır. Benzer şekilde, öğretmenlerin görüşleri mezuniyet öncesi alınan eğitim teknolojisi dersleri ve teknoloji konulu seminer veya hizmet içi eğitimleri açısından incelenmiştir fakat bu derslere ve seminerlere katılan ve katılmayan öğretmenlerin bakış açıları arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Yukarıda görüldüğü gibi, sonuçlar gösteriyor ki öğretmenlerin büyük çoğunluğu eğitim teknolojisinin dil öğretiminde kullanımı konusunda olumlu fikirlere sahipler, aynı zamanda kendilerini teknolojik araçların kullanımı konusunda yeterli görüyorlar. Fakat, bu araçları öğretimde etkin bir şekilde kullanma konusunda zorluk çekiyorlar. Teknolojik araçların bulunamaması, okullardaki imkanların yetersizliği, yoğun müfredata sahip olan öğretmenler bu zorluk için bir açıklama olabilir. Tüm zorluklara rağmen, öğretmenler teknoloji kullanımının avantaj ve dezavantajlarının farkında ve onu öğrenme ve öğretme sürecinde en iyi şekilde kullanmaya çalışmaktadırlar.