Bursa Araştırmaları Merkezi tarafından derlenen Bursa türkülerinin müzikal analizi ve müzik eğitiminde kullanılabilirliği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Tugay Bütün

Danışman: MUSTAFA AYDIN ATALAY

Özet:

Bu araştırmada, Bursa Araştırmaları Merkezi tarafından "Somut Olmayan Kültürel Miras" Projesi kapsamında derlenen Bursa türkülerinin müzikal-sözel analizi ve müzik eğitiminde kullanılabilirlik durumlarının tespiti amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Bursa Araştırmaları Merkezi'nin alan çalışmaları sonucu 2014 yılında yayınladığı 8 kitaptan oluşan "Somut Olmayan Kültürel Miras" seti içerisindeki "Bursa Köylerinde Ninniler Maniler Ağıtlar Türküler Giyim Kuşam ve Halk Oyunları I" kitabında notasıyla birlikte yayınlanmış 35 türkü örneklemi oluşturmuştur. Tarama modelinin kullanıldığı betimsel nitelikli bir çalışma olan bu araştırmada, örneklemi oluşturan türkülerin eser analiz formuna göre; makamsal özellikleri, ritmik yapıları, ses genişlikleri ve edebi yapıları açısından analizleri yapılarak müzik eğitiminde kullanılabilirlik durumları ortaya çıkarılmıştır. Bu doğrultuda örneklemi oluşturan Bursa türkülerinin yoğunlukla Hüseyni makamında ve 8 ses aralığında oldukları, çoğunlukla 9/8'lik usulden oluştukları, yoğunlukla 11'li hece ölçüsünde oldukları, tamamının sözlü olduğu, aşk-sevgi temalarını işledikleri görülmüş, müzik eğitiminin farklı amaç ve kademelerinde kullanılabilir oldukları sonucuna ulaşılmıştır.